Door: André en Diana Zoeteweij
Wat een pracht van een reis hebben we gemaakt!

Op 18 mei ging onze reis van start. Van Amsterdam vlogen we naar Bangkok en doordat we Businessclass stoelen hadden, kwamen we vrij uitgerust aan. Op het vliegveld werden we hartelijk verwelkomd door onze gids die ons naar het eerste verblijf bracht: het SO Bangkok. Een mooi hotel dat grenst aan het Lumpini Park. We hebben ons snel wat opgefrist, want in de middag stond er een tour naar het Koninklijk Paleis op het programma! In de avond hebben we genoten van een heerlijk diner.

Een fantastisch verblijf bij Anantara Golden Triangle Elephant Camp

De volgende dag, op 20 mei, vlogen we naar Chiang Rai om naar het Anantara Golden Triangle Elephant Camp en Resort te gaan. Het was hier in één woord fantastisch. We werden verwelkomd met roffels op een gong en een schouder- en nekmassage. Wat een rust en wat een mooie omgeving. We verbleven hier in een heerlijk grote kamer van waaruit we ook de olifanten konden zien. De wandeling met deze grote kolossale dieren en hoe goed het voor hun toeven was in deze enorme omgeving heeft ontzettend veel indruk op ons gemaakt. Het personeel was ook erg vriendelijk en iedereen zorgde ervoor dat we zeker niets te kort zouden komen.

Cultuur en culinair in Chiang Mai

Op 23 mei door naar Chiang Mai. Hier verbleven we in het Anantara Chiang Mai Resort. Opnieuw een fantastisch resort en een mooie kamer. Ook daar verbleven we weer drie nachten. We hebben hier verschillende tours gedaan. Zo hebben we 34 kilometer gefietst door kleine dorpjes en hebben we genoten van allerlei plaatselijke lekkernijen en verfrissingen. Ook hebben we het Doi Inthanon Nationaal Park bezocht. En natuurlijk hoorde de Streetfood tour er ook weer bij. We stonden er versteld van. Wat een heerlijke lekkernijen, je weet echt niet wat je moet kiezen en het is heel goedkoop.

Via kronkelwegen naar Pai

Drie dagen later, op 26 mei, vertrokken we vanuit Chiang Mai naar Pai. Deze reis duurde ongeveer vijf uur en was dankzij de vele kronkelwegen en haarspeldbochten een hele belevenis. We verbleven hier in The Reverie Siam. Een klein rustig hotel, wat minder luxe, maar erg schoon en we hebben hier heerlijk gegeten. Vanuit hier hebben we een tour gedaan naar de mysterieuze grotten van Tham Lod. Wat een spektakel. De grotten waren echt enorm en er waren bijna geen andere toeristen. Hierna zijn we naar een warmtebron geweest en hebben we het dorpje Jabo bezocht, waar het lijkt alsof de tijd heeft stilgestaan. Op 28 mei reisden we weer terug naar Bangkok waar we één nacht in The Penninsula verbleven Een super de luxe hotel met heerlijk eten, pal aan de rivier. Je kwam er ogen tekort.

Olifanten spotten in Kui Buri National Park

De volgende dag was het tijd om naar Kui Buri Nationaal Park te gaan. Hier verbleven we in het Tolani Resort. We gingen naar het park om wilde olifanten te spotten, maar het is natuurlijk altijd de vraag of je ze dan ook zult zien. En ja hoor, we hebben er verschillende gespot vanuit de Jeep! De dag erna zijn we naar Kho Sam Roi geweest, een grot aan de kust. Met een boot werden we eerst naar een prachtig strand gebracht en vanaf daar begon de forse wandeling naar de grot.

Indrukwekkende geschiedenis in Kanchanaburi en River Kwai

Op 31 mei opnieuw richting Bangkok waar we wederom in The Penninsula verbleven. Hier hadden we ook het grootste gedeelte van onze bagage achtergelaten zodat we niet zoveel mee hoefden te nemen voor die twee dagen in Kui Buri National Park. Na een nachtje trokken we verder richting Kanchanaburi waar we twee nachten in The Float House verbleven. Met een bootje werden we naar ons verblijf gebracht. Wat een prachtige accommodatie! Eenvoudig, maar alles is aanwezig en er gaat een enorme rust van uit. Het eten was heerlijk en we zijn ook in het water gesprongen om ons te laten meevoeren door de stroming. Erg euk om te doen. In River Kwai bezochten we het Thai Birma Railway museum en de erebegraafplaats. Dit was heel indrukwekkend. Uiteraard hebben we ook The Bridge over de River Kwai bezocht. De volgende dag hebben we een treinrit gemaakt over de 'Death Railway' en in de middag zijn we naar de Erawan watervallen gegaan. Het koste enige moeite en uithoudingsvermogen om het hoogste level van de waterval te bereiken, maar dit was zeker de moeite waard.

Ontspannen strandafsluiting in Vietnam

Op 3 juni togen we wederom richting Bangkok. Ditmaal echt voor de laatste keer. Voor onze laatste nacht sliepen we in het SO Bangkok. De volgende dag reisden we via Ho Chi Minh naar Quy Nhon en kon onze strandvakantie beginnen. De reis ernaartoe was ontzettend lang en we hebben ons zelfs even afgevraagd of we wel goed zaten… Er was namelijk in de wijde omtrek geen resort te verkennen! Totdat we in eens voor de poort stonden van Zannier Hotels Bãi San Hô. Wat een paradijs! We sliepen hier in een Beach pool villa en dat was werkelijk fantastisch. Het personeel was erg vriendelijk en we werden als een koning en koningin behandeld. Werkelijk niets was teveel. We hebben hier vooral gerelaxt, maar we zijn ook op de fiets naar het vissersdorpje gegaan. We waren hier de enige toeristen en we hebben bij een lokaal restaurant verse vis gegeten.

Na een verblijf van zeven nachten was het tijd om weer naar huis te gaan. Dit keer van Quy Nhon naar Ho Chi Minh en via Istanbul naar Amsterdam. Wat een pracht van een reis hebben we gemaakt waar we nog iedere dag aan terug denken. Deze heeft Evelyn Oostveen weer prima voor ons georganiseerd. Ook toen er ineens een vlucht uit viel in ons toch al ingewikkelde reis schema, hield ze contact en is het goed gekomen.