Door: Mevrouw Ottenheijm

Van 6 maart tot 3 april 2015 brachten wij onze vakantie door in Chili en Argentinië. Het waren 4 heerlijke weken, vol afwisseling, verscheidenheid in natuur en fantastische hotels! De reis was perfect georganiseerd en uitgebalanceerd. We bezochten de vele hoogtepunten die deze landen zo bijzonder maken maar overal was voldoende tijd om datgene te doen wat we wilden, terwijl er af en toe ook een rustpunt was om alles even te laten bezinken en gewoon even te genieten van de rust en de faciliteiten van de geweldige hotels. Het is onmogelijk om dat in 'n paar regels samen te vatten, dat zou ook geen recht doen aan al die uitzonderlijke plekken die we hebben bezocht.

Onze reis begon in Santiago de Chile, een levendige, overwegend moderne stad waar je gezellige buurtjes met barretjes, restaurantjes en markten (van vis tot kunst!) aantreft. Gelukkig is er ook nog mooie koloniale architectuur te vinden, zoals aan het historische Plaza de Armas en in het Parque Santa Lucia. We logeerden 2 nachten in het knusse Lastarria Boutique Hotel, aan de rand van de gelijknamige wijk waar we 's avonds heerlijk naar toe konden slenteren om er te eten in een van de vele restaurantjes en op een terrasje de drukte op straat af te kijken. Er was elke avond een kunstmarkt.

Vanuit Santiago reden we met een 4WD huurauto naar Santa Cruz, het hart van het Colchagua wijngebied. We logeerden er in het koloniale Hotel Santa Cruz, midden in het authentieke stadje, van waaruit we op korte afstand diverse wijnhuizen konden bezoeken. En de wijnen konden proeven natuurlijk! Het is een mooie, dromerige, heuvelachtige streek. De wijnhuizen hebben alle hun eigen stijl: 'n boerderij, 'n hacienda maar ook strak modern, heel afwisselend. En zo hebben ook de wijnen allemaal hun eigen karakter. Het was een feest te lunchen op het zonnige terras van Viu Manent, met uitzicht op de wijngaarden!

Na 2 dagen reden we terug naar Santiago om onze auto in te leveren en naar Calama te vliegen voor een verblijf van 5 dagen in hotel Tierra Atacama, een luxe all-in resort nabij het dorpje San Pedro. Alleen voor dit hotel al zou je hier naar toe willen! Modern maar comfortabel, sfeervol en gezellig, bijzonder vriendelijk personeel, professionele gidsen, goede maaltijden en uitstekende wijnen (all inclusive)! De ambiance en sfeer nodigden uit tot contact met de andere gasten, waardoor er aan de bar en tijdens de maaltijden gesprekken werden gevoerd en ervaringen uitgewisseld over de excursies die overdag waren gemaakt. Ook dat droeg bij aan deze bijzondere ervaring. Zoals een Amerikaanse dame aldaar zei: "It is not only just the places one goes, but the people one meets as well". San Pedro is weliswaar erg toeristisch, maar toch gezellig om even rond te kijken en wat te drinken op een van de terrasjes. Maar het gaat natuurlijk om de woestijn. Onvoorstelbaar hoe divers en soms bijna "onaards" de verschijningsvormen van een woestijn kunnen zijn. Van het excursieaanbod (ook inbegrepen) maakten we o.a. een paardrijdtocht door de prachtige Valle de la Luna en Valle de la Muerte, die vooral bestaan uit rood-bruin adobe gesteente dat onder invloed van de weersomstandigheden allerlei vormen heeft aangenomen. Schitterend! Helemaal fantastisch was het deze tocht op de rug van een paard te maken. Wij kunnen helemaal niet paardrijden maar dat was geen probleem: die paarden weten zelf de weg... Het was een ontzettend leuke ervaring!

Verder maakten we een tocht per jeep naar het geisergebied El Tatio waarvoor we 's ochtends om 5.30 uur al op pad moesten. Maar het was de moeite waard. Met zijn 80 geisers is het een van de grootste geiservelden ter wereld. Het was zeer indrukwekkend de geisers aan het werk te zien: eerst een pruttelende geluid wat overgaat in een steeds harder "grommen" en vervolgens tot ontlading komt in een spuitende dampwolk! Eveneens per jeep maakten we een ongelooflijk mooie tocht langs o.a. lagunes met grote hoeveelheden flamingo's en andere vogels en reden we off road over een zandplateau met de meest bizarre door de wind gevormde rotsformaties. Door het uitzonderlijk mooie weer op die dag konden we doorrijden naar een hoogte van 4200 m waar we de lunch gebruikten en waar we een uitzicht hadden van 360 graden over heel de wijde omgeving tot in Bolivia! Adembenemend mooi, het hoogtepunt van ons verblijf hier!

De Atacama woestijn was een heel bijzondere en onvergetelijke ervaring. Bizar: 'n goeie week nadat wij hier waren geweest was er extreem hevige regenval met overstromingen en aardverschuivingen tot gevolg. En verder ging het: van het noorden naar het zuiden met een binnenlandse vlucht van Calama via Santiago naar Puerto Montt, vanwaar we met een huurauto naar Puerto Varas aan de oever van het Llanquihue meer reden. Daar was ook ons verblijf, het Quincho Country Home, gelegen. Dit landhuis, waar we 4 nachten verbleven, is het toppunt van klasse, rust en persoonlijke aandacht. Nergens hebben we zo voortreffelijk gegeten als hier, de kokkin is een ware culinaire kunstenares! Het is gelegen in een grote tuin met uitzicht over het meer en op 3 vulkanen. Een daarvan is de Calbuco die kort geleden, een maand na ons verblijf, tot uitbarsting kwam! In dit mooie merengebied werden we verrast door weer een totaal andere wereld. We genoten van de prachtige natuur van het NP Vicente Rosales, de watervallen van Petrohue en verder weg het eiland Chiloe. De invloed van Duitse kolonisten is hier nog duidelijk aanwezig.

Puerto Varas is een gezellig plaatsje met nog veel oude huizen van de eerste bewoners. Frutillar, dat je bereikt via een mooie route langs het meer, is knus; er is ook een heel aardig museum dat de geschiedenis van de Europese pioniers in dit gebied vertelt. Aan het einde van de dag dronken we in de grote woonkamer eerst een heerlijk glas wijn bij de open haard voordat we aan tafel gingen. En toen werd weer alles anders. De volgende bestemming, met 3 verschillende locaties, was Patagonië. We vlogen naar Punto Arenas, vanwaar we per auto naar ons hotel Tierra Patagonia in het NP Torres del Paine werden gebracht. De rit duurde 5 uur en ging door het desolate steppelandschap wat zo kenmerkend is voor Patagonië. Qua accommodatie is Tierra Patagonia vergelijkbaar met Tierra Atacama (dezelfde organisatie, dezelfde kwaliteitsstandaard) maar zo mogelijk nog beter! Ook hier een geweldig sfeervolle, comfortabele ambiance en een buitengewoon aardige, professionele staf, van bediening tot gidsen. De ligging is ronduit formidabel, volledig geïntegreerd in de natuur, met overal, ook vanuit je kamer, uitzicht op het imposante bergmassief van Torres del Paine. We maakten ook hier weer een paardrijdtocht (dat is toch wel erg leuk, ook al kun je niet paardrijden!) vanuit een nabij gelegen estancia onder begeleiding van een gaucho. Ook hebben we enkele wandelingen gemaakt, zoals de Cuernos trail, die leidde naar Mirador Cuernos, en de Hunter's trail.

Verder maakten we twee tochten per jeep, naar de Laguna Azul en het Lago Grey. Het maakt niet uit hoe je het doet of waar je naar toe gaat, overal ervaar je de grootsheid van dit machtige natuurgebied. De massieve "torres" en "cuernos" domineren het landschap maar ook "op de grond" is er veel te zien en van te genieten. Bossen, meanderende rivieren, cascades, meertjes maar ook de grote aantallen guanaco's (een soort lama's) en nandoes (een klein soort struisvogel) maken deel uit van het decor. De poema, die wel in de directe omgeving van het hotel was gesignaleerd, hebben we helaas niet kunnen spotten. Maar wel 'n vos, 'n gordeldier, uilen, en heel veel condors. Het is haast onmogelijk om met woorden recht te doen aan dit imposante gebied. Je moet het zien en beleven. Wij gaan hier zeker terug!

De volgende bestemming was El Calafate. Daarvoor moesten we de grens met Argentinië oversteken, een haast romantische ervaring! Hemelsbreed is de afstand tussen Torres del Paine en El Calafate zo'n 70 km. Maar door de ondoordringbaarheid van de bergketens gaat de tocht een stuk om over de weg, al gauw 4 uur rijden. De weg naar en de omgeving van El Calafate is vlak en kaal, maar EC zelf is een gezellig en levendig plaatsje waar je niet de indruk hebt "in the middle of nowhere" te zijn. Het stikt er van de winkels, barretjes en restaurants (aanrader: la Tiblita, een typisch Argentijns steakhouse). We logeerden 3 nachten in Los Sauces Casa Patagonica, een luxe landhuis in typisch Argentijnse stijl, rustig gelegen in een parkachtige tuin aan de rand van het dorp. We hadden een comfortabele en sfeervolle suite. Ook de overige ruimtes zoals het restaurant en de ontbijtkamer waren bijzonder sfeervol en gezellig. Het ontbijt was erg goed verzorgd, het bedienend personeel uitermate voorkomend. We maakten twee dagtochten naar het NP Los Glaciares.

De eerste ging naar Estancia Cristina, gelegen op een eiland waar we in een 3 uur durende boottocht naar toe voeren. Bij wijze van voorproefje zagen we onderweg schitterende ijssculpturen drijven. Bij de estancia gingen we met een jeep naar een uitzichtpunt waar we een adembenemend mooi zicht hadden op de Upsala gletcher. Ook de tocht erheen en de wandeling ter plekke over de uitgesleten rotsen en rotsplateaus was prachtig. Terug bij de estancia werd ons een lunch met typisch Argentijnse gerechten als empanadas en gestoofd lamsvlees opgediend. Vervolgens kregen we een rondleiding over de estancia en de historie ervan. Veel ruimten waren nog in de oorspronkelijke staat en destijds gebruikte materialen waren bewaard gebleven. Ook de geschiedenis van de stichter en zijn familie werd verteld. Het was zeer indrukwekkend, het gaf een goed beeld van hoe deze mensen hebben geleefd en hoe hard het leven op een estancia was. Een prachtige en onvergetelijke dag! De volgende dag gingen we naar de gletcher Perito Moreno, alleen al bijzonder omdat het de enige gletcher ter wereld is die niet kleiner wordt. Maar ook zijn omvang is indrukwekkend: vele tientallen meters lang, 60 meter hoge ijsbergen. Vanaf balkons, gelegen op verschillende hoogten en plekken, konden we de gletcher van alle kanten bewonderen. Je voelt je heel nietig als je hier staat. Regelmatig klonk er een donderend geweld, als er weer een stuk ijs afbrak en in het water stortte.

Onze laatste bestemming in Patagonië was Ushuaia op Vuurland waar we met een binnenlandse vlucht naar toe gingen. Ushuaia zelf is een rommelig aandoende plaats, niet mooi (vinden wij), maar door zijn ligging aan "het einde van de wereld" natuurlijk wel heel bijzonder. Ook zijn historie maakt het een bezoek waard, dat ervaar je in het "Museo del Fin del Mundo". Het NP Tierra del Fuego is misschien minder spectaculair in vergelijking met Torres del Paine, maar wel mooi en ongerept, een landschap van bergen, bossen met bomen van typische Patagonische boomsoorten, meren en rivieren. We maakten er een wandeling door het park en een kanotocht over het Rocameer; het uitzicht was erg mooi en het was er heel vredig en idyllisch. De volgende dag maakten we een tocht over het Beagle kanaal, dat in het verre verleden door Darwin werd bevaren. We voeren langs de vele eilandjes die in het kanaal liggen en om de zuidelijkste vuurtoren ter wereld! Onderweg hadden we uitzicht op de Martial gletcher en bezochten we een van de eilandjes met een bijzondere begroeiing en vogels. Maar het allermooist was het toch wel te kijken naar de zeeleeuwen die in groten getale lui lagen te wezen op de eilandjes en af en toe stoer hun grote borstkas oprichtten om luid blaffend te laten horen dat ze er waren. Ons knusse en sfeervolle hotel, Los Qauquenes, lag 'n stukje buiten Ushuaia aan het Beagle kanaal. We hadden er 3 nachten een comfortabele kamer met uitzicht op het Beagle kanaal. Na onze excursies was het prettig terugkomen om er bij de open haard een glaasje wijn te drinken. In het uitstekende restaurant gebruikten we de maaltijd zodat we 's avonds niet meer terug hoefden naar Ushuaia (waar de -betere- restaurants pas om 21.00 uur opengingen!).

Weer heel anders is Puerto Madero, een hippe wijk met trendy restaurants en moderne architectuur. En natuurlijk het hart van de stad, het Plaza de Mayo -waar ook nu nog wekelijks de Dwaze Moeders hun stem laten horen- met het Casa Rosada (het presidentieel paleis) en andere statige gebouwen in de omgeving. De koloniale geschiedenis is zichtbaar in de architectuur, maar ook allerlei andere stijlen vind je er terug, van neo classicisme en art nouveau tot postmodern. Ook op culinair gebied is BA een beleving en kan ze wedijveren met andere wereldsteden. Eigenlijk is Buenos Aires niet te beschrijven, dat moet je beleven! We sloten ons verblijf, en onze reis, natuurlijk af met een originele, stijlvolle tango avond! Moe maar voldaan....

Bedankt Quinten, voor je goede adviezen en de perfecte samenstelling en organisatie van onze reis!!