Door: Marja Ruigrok & Mark Bollen
We denken dat je niet perse op huwelijksreis hoeft te zijn om heerlijk verwend te worden in Japan, maar het hielp wel!

We denken dat je niet per se op huwelijksreis hoeft te zijn om heerlijk verwend te worden in Japan, maar het hielp wel! Overal waar we kwamen ontvingen de Japanners ons gastvrij en hartelijk. Vaak waren er bloemen, speciale desserts of flessen bubbels "for the just married couple". Maar ook zonder die extra's is Japan een bestemming voor iedereen die graag verwend wil worden. Het begon al op het vliegveld, waar we opgewacht werden door een aardige relatie van Talisman. Terwijl wij een kopje koffie dronken, regelde hij voor de hele drie weken kaartjes voor bussen, (snel)treinen, gehuurde auto en binnenlandse vluchten. Vanzelfsprekend in een keurig tabelletje met nummers en bijbehoren post-its op de documenten. Wel zo handig! De eerste shuttle bracht ons in het hotel van Lost in Translation, een heerlijk hotel om Tokio vanuit te ontdekken. En dat hebben we met verve gedaan: restaurants waar elk gerecht een schilderij was, idiote barretjes met vreemd geklede serveersters, boottripjes, tempels, drukke winkelstraten, een spectaculaire helikoptervlucht over de stad van 38 miljoen inwoners, een hectisch nachtleven en de WK-wedstrijd om 06:00 uur 's ochtends met een hele sliert expats in oranje shirts.

Na het vrolijke stadsleven vertrokken we met de trein naar Matsumoto, een stadje in de bergen. We sliepen in een traditionele ryokan, waar je kamer voor de nacht wordt omgebouwd tot slaapkamer met matrassen op de tatami matten en waar wij een eigen 'onsen' tot onze beschikking hadden (een houten bad met water uit de warmwaterbron). Heerlijk!

Daarna bracht de Shinkansen (de hogesnelheidstrein) ons naar Kyoto, een prachtige stad die het moderne leven combineert met geisha-tradities en festivals. Hier genoten we van schitterende tempelcomplexen, een diner met een Maiko (geisha in opleiding) en van tienduizenden feestende Japanners in kimono die Gion Matsuri vierden. Dit is een feest waarbij elke buurt zijn eigen praalwagen heeft en er veel eet- en biertentjes op straat te vinden zijn. Een soort Koningsdag dus, maar dan zonder rommel op straat (!).

In Okyama hebben we begrepen waarom de Japanse tuinen zo beroemd zijn. Daarna werd het pas echt spannend. In plaats van gewoon ons tabelletje te volgen en in de trein en de bus te stappen, huurden we hier een auto. Een uitdaging: met linksrijdend verkeer en niet alle verkeersborden waren voor ons leesbaar. Maar de lokale TomTom werkte ook als je het telefoonnummer van je volgende hotel intypte, dus dat kwam allemaal goed.

Auto en ferry brachten ons naar een heel bijzonder eiland: Naoshima, een eiland vol met moderne kunst. Architect Tadao Ando heeft op dit kleine eiland een aantal bevreemdende musea neergezet. Eentje onder de heuvelachtige grond waardoor het daglicht via stroken en gaten in de grond naar binnen kwam om de Monets te beschijnen die we alleen met slofjes aan mochten bekijken. Een andere op de heuveltop, wat ook meteen ons hotel was. Alweer eten als een plaatje en dat onder een echte Warhol, wat wil een mens nog meer? Overal op het eiland waren kunstobjecten en -projecten, een echte belevenis dus.

Na zoveel kunstigheid reden we naar Osaka voor een avondje goed stappen met een barmanshow, een alles-op-een-stokje-restaurant, een paar biertjes en een leuke club.

En toen was het alweer tijd voor onze laatste bestemming in Japan. En wat is een huwelijksreis zonder tropisch eiland met een cocktail bij het zwembad? Ook dat is mogelijk in Japan. We vlogen naar Yakushima voor een paar dagen strand en zwembad. Voor ons was er verder niks te doen, want de Japanners houden niet zo van strandvakanties, maar komen hier naartoe om te hiken in de heuvels en de duizenden jaren oude bomen te spotten. Gek genoeg hebben we dat overgeslagen, maar hebben we genoten van de prachtige stranden, de wilde dieren (apen en herten), het verrukkelijke eten en de biertjes uit de volautomatische tap (nog nooit eerder gezien).

Via Osaka vlogen we terug en namen we nog even zo'n fijn zomerfestival mee (en enorm veel souvenirs natuurlijk). Kortom: het was een super geweldige huwelijksreis!