Door: Anne-Marie van Dorst
Een reis vol wildlife en prachtige uitzichten

Na een lange vlucht en landing op vliegveld Windhoek worden we naar onze eerste lodge gebracht. De Na’ankuse Lodge is in een prachtig gebied gelegen en al snel zien we apen, mooie vogels en andere dieren. Dat wordt alleen maar meer als we eind van de middag een gamedrive hebben op het terrein van Na’ankuse, dat tevens als opvanglocatie voor zieke of verwaarloosde dieren gebruikt wordt. We zien leeuwen, luipaarden, caracals, baboons en vele andere dieren.

De volgende ochtend maken we op eigen gelegenheid een lange wandeling, waarbij we genieten van de mooie natuur en uitzichten. We zien een waterbuck, diverse hertensoorten, prachtig gekleurde vogels en heel veel zwijnen. Terug bij de lodge genieten we nog even van het verfrissende zwembad! Het diner met oryx-biefstuk is heerlijk.

De volgende dag vertrekken we per auto (6 uur) naar de volgende verblijfplaats, Ongava Tented Camp. Onderweg treffen we op de weg een ‘spitting Namib cobra’: gauw foto maken! De tent biedt een fijne slaapkamer mét klamboe en is voorzien van airco. Tijdens de gamedrive in het Etosha National Park bezoeken we diverse waterplekken, waar al het wild komt drinken en we mooie foto’s kunnen maken van leeuwen, giraffen, springbokken e.a. Later die dag hebben nog een sundowner-tour bij het Tented Camp en zien we nog kudu’s, springbokken en giraffen. Tijdens de hapjes en drankjes in de schemering komen er nog twee neushoorns voorbij! Als we vanaf ons terras op het vijvertje kijken komt daar ook vaak groot en klein wild drinken, ook roofvogels.

Op de vijfde dag gaan we naar Damaraland, waarbij we onderweg in de schaduw van een grote boom van ons meegekregen lunchpakket genieten. Na ca. 5 uur arriveren we in Damaraland Camp. Het landschap in deze omgeving is schitterend en veelzijdig, grote vlakten afgewisseld met flinke rotsachtige bergen. Ook in dit gebied zijn veel vogelsoorten te zien, evenals diverse andere dieren als gemsbok, oryx, struisvogel. We verblijven in een comfortabele tent en hebben vanaf ons terras een prachtig uitzicht op de omgeving! ’s Avonds worden we getrakteerd op een openlucht-diner met lichtjes en gezellige sociale contacten met andere toeristen uit diverse landen, die inmiddels ook gearriveerd zijn.

De volgende dag gaan we al vroeg een gamedrive maken, op zoek naar olifanten. We zien allerlei dieren, maar pas eind van de ochtend de olifant en daarbij een kudde jakhalzen, die een springbokje te grazen nemen. Binnen een mum van tijd is er praktisch niets meer over van het bokje. De rest van de dag zwemmen en relaxen we op het resort. De volgende dag nogmaals op zoek naar de olifanten, die we nu wel vinden in een heel brede droge rivierbedding. Ze zijn van alle leeftijden en geslachten; een mannetje en vrouwtje draaien liefdevol met de slurven om elkaar. In de avond beklimmen we samen met onze gids nog een ca. 900 m hoge berg. Dat werd een goede nachtrust daarna!

Onderweg naar de volgende locatie bezoeken we het “versteende woud” met enorme (liggende) bomen, die dateren van de ijstijd en op die manier daar in de binnenlanden van Namibië terecht gekomen zijn. Daarna bezoeken we de oude rotstekeningen bij Twyfelfontein, die nog goed te herkennen zijn. Het zijn afbeeldingen van dieren en hun hoeven. De volgende ochtend worden we vrolijk uitgezongen (en gedanst) door de het voltallige personeel van de lodge, erg leuk! Na een lange ‘bumpy road’ komen we in Swakopmund aan, een leuk stadje gesticht door destijds de Duitse bezetter. Het is gelegen aan de oceaan en de gebouwen zijn typisch Duits (vakbouw) en erg kleurrijk. Na een verkennende wandeling eten we ’s avonds in The Tug, een visrestaurant gevestigd in een voormalige vissersboot die op het droge ligt. In de stuurhut smaken de oesters, garnalen en kabeljauw fantastisch! De volgende ochtend maken we een catamaran cruise in Walvis Bay, waarbij we o.a. pelikanen, zeehonden, dolfijnen, flamingo’s en zelfs een zonnevis spotten. Op de terugvaart worden we getrakteerd op een heerlijke, uitgebreide vislunch mét champagne. Voldaan en vol indrukken worden we door onze gids weer teruggebracht naar Swakopmund. Later in de middag kopen we souvenirs en we dineren in ons Beach Hotel.

De volgende dag rijden we naar het woestijngebied, een lange rit waarbij we onderweg in Solitaire lunchen. In Hoodia Desert Lodge aangekomen, krijgen we een mooie, compleet ingerichte tent ter beschikking met een fijne openlucht-badkamer. Volgende dag vroeg op en om 7 uur rijden we de Sossusvlei binnen. De opkomende zon zorgt voor een prachtig lijnenspel en contrasten op de rode duinen, wat steeds een wisselend en indrukwekkend beeld geeft. Bij een kleivlakte (Dead Vlei) met dode, zwarte bomen klim ik met de gids de duin op en het uitzicht vanaf de ‘rand’ van de duin is overweldigend. Echtgenoot maakt foto van 2 kleine figuurtjes op de hoge duin. Naar beneden gaat trouwens heel wat gemakkelijker dan naar boven! Terug naar de lodge en na een plons in het zwembad relaxen we in de lodge.

Na de 2e overnachting in Hoodia Lodge hebben we vandaag een lange rit door diverse woestijnlandschappen (vooral veel verschillende rotsformaties, veel leisteen) naar Aus. We passeren ook de passen Kuiseb en Gaub en de Tropic of Capricorn (steenbokkeerkring). In Klein Aus Vista verblijven we in een chalet boven op de berg, Eagle’s Nest, ingeklemd tussen de rotsen van waar het uitzicht fenomenaal is! Volgende dag rijden we de 20 minuten naar de eetzaal beneden en na het ontbijt ontmoeten we tot onze verbazing een bekend echtpaar uit Kaapstad, waarmee we 8 jaar geleden een rondreis door Botswana maakten. Gezellige hernieuwde kennismaking!

Op naar Fish River Lodge, een stoffige rit met diverse kleinere passen, waar we rond het middaguur aan komen. We hebben een mooi, modern chalet, dat uitzicht biedt op de canyon. Na de lunch relaxtijd en tegen de avond maken we een mooie wandeling met onze gids langs de rand van de indrukwekkende canyon. In de snel dalende zon hebben we erg mooie foto’s kunnen maken. Overal verspreid staan aparte bomen, die er nogal ‘kunstmatig’ uit zien, de Quivers tree, die daar blijkbaar goed kan overleven vanwege z'n hele lange wortels.

De volgende dag rijden we al vroeg richting kloof, waar we dankzij de kleine 4x4 tot diep in kunnen komen. De weg is heel slecht en de ‘terra-pas’ berucht. Onderweg zien we springbokken, zebra’s, struisvogels en kudu’s. De uitzichten zijn schitterend. Na een korte zwempartij in de ‘natural pool’ (waarna ik de klei van me af moet schrapen!) rijden we naar een mooie lunchplek onder een grote boom, waar we van een heerlijke lunch genieten. ’s Avonds gaan we na de maaltijd vroeg naar bed, want de volgende dag wacht weer een lange rit.

Die rit wordt onverwacht nog wat langer vanwege een lekke band, die de gids samen met een lokale bewoner weer rijklaar heeft gemaakt. Eind van de middag arriveren we in de Red Dunes Lodge, nabij Kalkrand. Ook hier verblijven we in een tent en heeft het huisje een rieten dak. De wandeling van de receptie naar het huisje duurt ca. 15 minuten en goed zonnebrand smeren is noodzakelijk! Omdat er zo’n mooi zwembad is, heb ik daarvan natuurlijk uitgebreid gebruik gemaakt. In de avond maken we per jeep een prachtige tour door de rode zandduinen van de Kalahari woestijn, waarbij we weer veel wilde dieren kunnen fotograferen. Tijdens de ‘sundowner‘, die voorzien is van een hapje en drankje, maken we mooie sfeerbeelden van de ondergaande zon …… én van de opkomende volle maan. Die nacht zijn de dieren vanwege die maan ook actief, want wanneer we ’s nachts gestommel en vreemde geluiden horen blijkt er een grote kudde gnoes langs ons huisje aan het grazen te zijn! Indrukwekkend!

In 3,5 uur rijden we naar ons laatste verblijfsplek, Otjimbondona. Omdat het de 20-jarige viering van de onafhankelijkheid van Namibië is, is er weinig verkeer in Windhoek. We rijden door de bijna verlaten straten (mét portretten van het heersende staatshoofd) en onze gids wijst ons op de belangrijkste gebouwen en de bouwcultuur in het oude centrum. Rond het middaguur nemen wij afscheid van hem en genieten wij eerst van een heerlijke lunch en daarna van ons fijne, prachtig ingerichte chalet. Een relaxmiddag met een schitterend uitzicht over het landgoed en verkoeling in het privé zwembadje. De drinkplaats trekt diverse dieren aan, waaronder veel veelkleurige vogels. ’s Avonds genieten we van de ondergaande zon en daarna van een heerlijk diner op het terras van de lodge. Nadat we van een goede nachtrust genoten hebben, maken we in de ochtend een wandeling door een deel van het enorme landgoed, waarbij eigenaar Wilfried ons wijst op de veelvuldig voorkomende camelthorn trees en andere planten en kleine dieren. Ik ‘red’ een op z’n rug liggend  schildpadje. ’s Middags ga ik zwemmen in het mooie grote zwembad bij het Manor House. Later in de middag maken we een jeeptour met eigenaresse Anita en zien daarbij heel veel wild o.a. neushoorns, giraffen, struisvogels, steen- en springbokjes, orix, gnoes, wildebeest, kudu, kudde waterbucks ….én een struisvogelei! Tijdens het diner zien we het onweer en de bliksem boven Windhoek, maar regen zien we niet.

Laatste dag staan we vroeg op. Na het koffers pakken schrijven we nog in het gastenboek en krijgen we een folder en mooi handwerk-souvenir (camelthorn tree in kralen). We nemen afscheid van onze gastheer en gastvrouw en worden opgehaald voor de terugvlucht naar Nederland. Hier eindigt onze fantastische reis door Namibië!