Door: Maartje

Na anderhalf jaar voorpret was het dan eindelijk zo ver; halverwege augustus 2017 vertrokken wij naar Thailand. Een bijzonder gezelschap is het wel, ons samengestelde gezin op reis (hij gescheiden met zijn kids van 13 en 15 en ik met dochter van 6 jaar). Het was dan ook bij het plannen van de reis goed zoeken naar een programma dat aansloot bij ieders interesse.

Over de service van Talisman:
Ikzelf ben iemand die niets leuker vind dan het uitzoeken van reizen. Ik struin het volledige internet af naar de perfecte accommodatie, lees alle recensies en als ik eenmaal heb geboekt bekijk ik de internetpagina van het betreffende hotel van alle kanten. Dit was de eerste keer dat ik ging boeken via een reisbureau en was reuzebenieuwd naar de meerwaarde van hun dienstverlening ten opzichte van mijn eigen speurwerk. Nou ik ben er wel achter: èn of het meerwaarde heeft!! We zijn volledig ontzorgd. Alles was tot in detail geregeld; ons vervoer stond altijd op het afgesproken tijdstip klaar (een betrouwbare vervoerpartner vinden in Thailand was mij sowieso niet zelf gelukt), de accommodaties die ik zelf had aangedragen waren zodanig geboekt dat wij kamers (en zelfs een keer tenten) naast elkaar hadden, bij de accommodatie die Talisman had aangedragen kregen we een fantastische (door Talisman afgesloten) deal aangeboden voor ons verblijf en toen het onverhoopt op de terugweg misging bij KLM heeft Talisman alles voor ons geregeld en zijn wij alsnog zonder vertraging naar huis gevlogen.

Onze reis:
We zijn gevlogen op Bangkok waar we eerst twee nachten verbleven in Anantara Siam Bangkok. We waren daar verder op eigen gelegenheid zodat we zelf een beetje konden kijken hoe moe we zouden zijn van de reis en hoeveel we exact wilden doen op een dag. Bangkok is een hippe metropool is ons gebleken. Welke een uitzonderlijk drukke metropool (hou er rekening mee dat een gewoon taxiritje zo een uur kan kosten omdat er enorme files staan).

Na 2 dagen bijkomen in Bangkok begon onze ontdekkingsreis van de binnenlanden van Thailand. Om 08:00 uur stonden onze chauffeur en gids klaar en hebben we zo veel gedaan dat je je er bijna over verbaasd dat je dat allemaal kan doen op een dag; een markt op een spoorlijn, een drijvende markt, een bezoek aan een Thaise familie met een kokos-suikerplantage, een tempel, museum, boottocht en de bridge over the river Kwai. Wel echt een intensieve dag, maar met telkens het comfort van ons privébusje (met wifi!! Vonden de kids het einde uiteraard). Tussendoor lunchten we nog en mocht onze jongste zelfs zwemmen in het prachtige zwembad dat hoorde bij het restaurant.
De WOW-factor kwam aan het eind van de dag helemaal bij aankomst van The Floathouse! Ik kan dat niet eens omschrijven maar kan alleen maar zeggen; zoek het maar eens op! Wat een fantastische ervaring!

Na een nachtje geslapen te hebben op het water gingen we alweer de volgende te gekke activiteit tegemoet; een dag olifanten verzorgen in Elephant World. Een activiteit waarbij je ook echt iets goeds doet voor Thailand en haar dieren; olifanten die zijn mishandeld en verwaarloosd vanuit het toerisme en de houtindustrie worden hier opgevangen. Naderhand hebben wij alle drie onze kinderen gevraagd naar wat zij de hoogtepunten van hun vakantie vonden en deze dag met de olifanten stond dan toch echt wel heel erg bovenaan.
Aan het eind van deze toch al erg bijzondere dag konden we relaxen op de veranda van onze floathouse terwijl de kinderen zich door de rivier konden laten meedrijven en aan het eind van het hotel weer op de kant konden klimmen (en nog een keer, en nog een keer....!).

Vervolgens zat er een reisdag in ons programma; vanaf de Floathouse naar Ayyuthaya en dan door naar Nationaal Park Khao Yai. Op deze ontspannen reisdag maakten we nog mooie stops; we lunchten bij de tempels in Ayyuthaya en bezochten een prachtige tempel met vele buddha's. Rond 15:00 uur kwamen we bij Lala Mukha Tented Resort. Een accommodatie die we zelf hadden uitgezocht en nog niet in de portefeuille van talisman zat. Glamping in Thailand was dat; aan een meertje stonden onze twee tenten naast elkaar. Maar een tent kan je het nauwelijks noemen; er lag een parketvloer in, 2-persoons kingsize bed, airco, prachtige badkamer met regendouche, minibar, ga zo maar door. De kids sprongen in de infinity pool met uitzicht op de jungle en ons tented resort.

Na deze toch best drukke dagen sliepen we eerst eens allemaal uit. Een dagje lekker zwemmen. Eerst in ons resort en in de middag in een te gek waterpretpark dat slechts op een kilometer van ons tented resort lag. Het tikibad in Duinrell verbleekte erbij. De Thai hadden het waterpark nog niet echt ontdekt dus nergens waren er wachtrijen.

Na deze zwemdag werden we de volgende ochtend weer om 08:00 uur opgehaald om een echte jungle-trekking te doen in Khao Yai National Park. Dat was een tocht die we op eigen gelegenheid hadden geregeld. Na even rijden in een half open jeep maakten we een stop (met prachtig uitzicht over de vallei) en daar konden we de bloedzuigersokken (!) die we nodig zouden hebben voor onze jungle trekking aantrekken. Vervolgens zijn we echt de dichtbegroeide jungle in gegaan (2,5 uur trekking ook met Florine van 6 jaar! Ging uitstekend) en hebben gibbons, slangen, schorpioenen, vogelspinnen, prachtige vogels en vlinders en nog zo veel meer gezien. Moe maar voldaan doken we ook na deze tocht weer ons zwembad in aan het eind van de dag.

Na zo veel inspanning en ervaringen was dan nu het gedeelte van onze reis aangebroken waar we ons volledig zouden overgeven aan zon, zee en strand. Met een binnenlandse vlucht vlogen we naar Koh Samui en kwamen wij aan in het Belmond Napasai. Achteraf gezien hadden we de reacties van de kinderen moeten filmen toen wij aankwamen bij onze Oceanview Poolvilla. Niet snel zullen we nog eens zo iets mee maken. Het hele voor ons liggende terrein met 3 huizen in Thaise stijl zou de komende 5 dagen voor ons zijn. Met ons eigen zwembad met uitzicht over de Thaise golf en ons eigen strand met een opgang naar het koraalrif. Met meerdere (!) buitenkamers met loungebanken en zelfs een openlucht biljartkamer! Van Koh Samui zelf hebben we dan ook uiteindelijk maar in beperkte mate wat gezien want hier wilden we 5 dagen lang absoluut niet weg. We hebben niets anders gedaan dan heerlijk gegeten en genoten van dit uitzonderlijk mooie resort met alle luxe en service die daar bij hoorde.

En nu zijn we weer thuis en kunnen alleen maar terugkijken op dit onvergetelijke avontuur.