Geplaatst op
Gelezen: 288

H et is alweer wat jaartjes geleden dat ik in Oman ben geweest en ik kijk er enorm naar uit. Het is ook zo’n diverse bestemming qua natuur met ontzettend lieve mensen. Deze keer ga ik samen met collega Astrid Hartog en we gaan grotendeels zelf rijden. De 1e dag van zo’n self-drive is dan ook altijd wel even spannend. Het is tenslotte niet je eigen auto, andere “autorijdencultuur” en geen Nederland.

Travel is the only thing you buy that makes you richer

Na ons ontbijtje in The Chedi Muscat worden we van informatie voorzien door een vertegenwoordiger van onze lokale agent Elite Travel. Hij legt ons de belangrijkste dingen uit over de auto. Zoals wanneer gebruik je 4WD, wanneer ga je over op handmatig rijden, tanken en gebruik van de GPS. We kijken elkaar aan en we denken dat het ons wel gaat lukken. Vol goede moed gaan we dan ook op pad. Astrid gaat als eerste van ons twee achter het stuur op weg naar de Grote Sultan-Qaboos Moskee in Muscat.

Ondanks dat ik deze eerder heb blijft het een fantastisch bouwwerk. Het rijden naar de moskee alsook het  parkeren bij de moskee is allemaal erg duidelijk. De wegen in Oman zijn goed aangelegd en ook de bewegwijzering is overzichtelijk. Dit maakt het rijden niet alleen makkelijk, maar natuurlijk ook ontzettend leuk en het is dan ook geen enkel probleem om je zelf rond te leiden in een stad als Muscat. We hebben na de moskee ook de vismarkt, souq, het kantoor van Elite Travel bezocht en uiteindelijk bij Shangri La Al Husn hotel uitgekomen. Wat trouwens ook makkelijk werkt is dat je voornamelijk op voorrangswegen rijdt en je geen rekening hoeft te houden met rechts! Bij een stad als Muscat zou je denken dat het druk en chaotisch zal zijn om je erdoorheen te moeten manoeuvreren, maar niets is minder waar. We kunnen deze manier van Muscat ontdekken onze reizigers dan ook prima adviseren. Uiteraard blijft er altijd de optie om met een privé-gids Muscat te bezichtigen. Zijn of haar kennis blijft toch altijd een meerwaarde !

Dag 3 in Oman breekt aan en we gaan vandaag via een aantal stops naar de bergen van Oman, Jabal Akhdar om precies te zijn. Er zijn eigenlijk twee opties om er te komen. De korte versie direct via Nizwa of de lange variant die toch wel de hele dag in beslag zal nemen. We willen zoveel mogelijk zien deze reis dus kiezen we voor de langere route. De hoeveelheid stops onderweg is ambitieus.

Vanuit Muscat rijden we via Barka naar Ayn Thowarah hot springs en Wadi Bani Awf. Vanaf dit laatste punt gaan we off-road rijden door de bergen. De eerste heuvel op is het toch wel even dat je denkt “gaat me dit lukken“? Maar natuurlijk wel en we doen het gewoon. Het is intensief autorijden in de bergen met al zijn haarspeldbochten en gravelwegen. Tegenliggers zijn er ook genoeg en dan is het zo nu en dan wel even passen en meten. Niet te vergeten dat het “eenbaanswegen“ zijn en met een afgrond die je altijd wel even toekijkt. Na ruim 3,5 uur off-road komen we aan bij Viewpoint vanwaar de geasfalteerd weg weer begint.

Ondanks dat het onwijs leuk is om te doen zijn we toch ook weer wel blij om de “gewone” weg onder de bandjes te voelen. Ik was er moe van eerlijk gezegd, maar toch erg blij dat we wel voor deze route gekozen hebben. Naast het feit dat het een groot avontuur was (vonden wij) hebben we genoten van al het moois waar we doorheen reden vandaag. Het Jabal Akhdar gebergte wordt ook wel de Grand Canyon van Oman genoemd en dat terecht! De komende twee nachten verblijven we in het Anantara Al Jabal Al Akhdar resort en het Alila Jabal Akhdar hotel.

Op de vijfde dag gaat het volgende avontuur van deze selfdrive beginnen, want de woestijn staat op ons programma vandaag! We maken eerst nog een stop in Nizwa om het fort, souq en de geitenmarkt te bezoeken. Het is immers vrijdag! Vanuit Nizwa rijden we naar de plaats Al Wasil en daar komen we het groene bord tegen waarop staat ''Desert Nights Camp'' We slaan rechtsaf en rijden vrijwel direct op zand……

Naar het camp toe is slechts een aantal kilometer rijden en om de kilometer zien we dan ook een bordje staan. Handig dus mocht je denken “rijden we toch wel goed “. Astrid houdt het stuur stevig vast, want de banden willen ook wel de andere kant op! We hadden onze bandenspanning dan ook nog niet aangepast. Na het bezoeken van Desert Nights Camp rijden we weer terug naar Al Wasil vanwaar we doorrijden naar het volgende plaatsje. Hier hebben we afgesproken bij het Shell pompstation met een medewerker van Canvas Club. Sam helpt ons eerst om de bandenspanning naar 18 te brengen en legt vervolgens uit hoe te rijden in de woestijn. We moeten hem volgen en zodra we het gaspedaal flink moeten intrappen zal hij dit kenbaar maken middels gevarenlicht. De weg naar het tentenkamp van Canvas Club is 4 heuvels over. There we go! Als je nog nooit eerder zelf in de woestijn gereden hebt is het best wel spannend. Maar als snel slaat dit om naar “ wat is dit leuk “. Eigenlijk komt het erop neer dat je even flink mag scheuren in een 4WD, van heuvel naar heuvel rijdt en heen en weer wordt geslingerd in je auto. Wij vonden het in ieder geval enorm leuk om te doen en kunnen het iedereen aanraden.

De volgende dag verlaten we helaas de woestijn en gaan ons richting de kust begeven. Via Wadi Bani Khalid, Sur, Wadi Tiwi en Wadi Shab komen we in de loop van de middag aan op Muscat airport. Hier leveren we de auto weer in en helaas zit het gedeelte “selfdrive” van onze Oman & Dubai reis er op.