A nnelies is op studiereis naar Mexico en neemt je in deze blog mee op reis door dit prachtige land.

Nu zijn daar alleen de resten van de tempel van de zon en de maan te zien, en wij hebben het voorrecht om dit van bovenaf te mogen doen, vanuit een luchtballon.

Bezoek aan het archeologisch museum in Mexico City

Het schemert al als we bij de poorten van het archeologisch museum in Mexico City aankomen. Dit museum is wereldberoemd en normaal gesproken staan er lange rijen bij de ingang. Wij worden echter direct door de bewaker binnengelaten en ontmoeten daar onze gids van vanavond. We zijn de enige bezoekers tijdens deze 'odd hours' excursie! Het is zo bijzonder om door de lege zalen te lopen, en ongestoord foto’s te kunnen maken van de Asteekse zonnesteen en de andere historische schatten. Er hangt een bijna mystieke sfeer, de zalen zijn zacht verlicht, de gids praat gedempt en neemt ons mee naar de vervlogen tijden waar Mayasteden ontstonden en weer ten onder gingen. Wat een bijzondere ervaring!

Taco’s en Mezcal tour

Dit is een zogenoemde 'fun tour', waarbij je door een lokale gids langs 4 verschillende taqueria’s en een mezcaleria wordt geleid, en waar je overal iets proeft. Gloria is een vrolijke vrouw die ons uitlegt waarom taco’s zo belangrijk zijn in Mexico, hoe ze worden gemaakt en hoe je ze moet eten. Ze bestelt onze drankjes, bier natuurlijk, en even later komen de borden met 2 heerlijke taco’s met vers gegrild vlees, tomaat, ui, ananas en natuurlijk de verschillende chilisausjes, waarbij ze ons waarschuwt voor de rode, die is het heetst! We zitten aan formica tafeltjes onder tl-licht tussen de locals. Het volgende restaurantje is luxer en hier worden culinaire taco’s geserveerd met Mexicaanse vergeten groenten, zalig! Hierna volgt nog een mezcaleria waar je deze populaire typisch Mexicaanse sterke drank (met in elke fles een heuse worm) kunt proeven. En voor wie nog meer op kan volgen nog 2 heel verschillende taqueria’s. Die heb ik echter door mijn jet leg gemist, maar volgende keer ben ik zeker van de partij!

Four Seasons Mexico City

Een heerlijk rustige verblijfplaats in deze hectische miljoenenstad, compleet met binnentuin, waar je heerlijk kunt ontbijten op het terras. Dit hotel heeft ook als een van de weinige stadshotel een zwembad in de openlucht. De kamers zijn zeer comfortabel met een heel fijn bed, zachte lakens, massa's kussens en veel handige snufjes, zoals een oplader voor je telefoon waarvoor je geen wereldstekker nodig hebt. Zeer vriendelijke service, echt een tophotel!

Luchtballon over Teotihuacán

Om 05.30 uur rijden we door het donker van Mexico city naar Teotihuacán, de plaats waar tussen 500 voor Christus en 750 na Christus een florerende stad was met 120.000 inwoners. Nu zijn daar alleen de resten van de tempel van de zon en de maan te zien, en wij hebben het voorrecht om dit van bovenaf te mogen zien, vanuit een luchtballon.

Alleen al het klaarmaken van de ballon is een spektakel op zich en nadat we in het mandje zijn geklommen stijgen we zachtjes op. We zien een vlak landschap omringd door bergen in de verte, waar de zon langzaam opkomt. Om ons heen nog tientallen andere ballonnen, een prachtig gezicht. We naderen langzaam de tempels, wat een enorm complex! De piloot navigeert ons helemaal boven de tempels zodat we goed zicht hebben. Na een uurtje landen we in een veld, gelukkig zonder cactussen, en worden we naar een plek gebracht waar de champagne voor ons klaarstaat. De hapjes met guacemole en kaas gaan er goed in, we hadden nog niet ontbeten! Een mariachi bandje speelde en wij kregen onze ballon certificaten uitgereikt.

San Miguel de Allende

We verbleven de afgelopen twee nachten in San Miguel de allende, een  kleurrijk stadje vol winkels, galerieen en musea. Belangrijke kunstenaars uit de hele wereld exposeren hier. De kathedraal met haar puntige gotische torens is de eyecatcher en wordt s avonds mooi verlicht. Maar de meeste mensen komen hier om te shoppen. Het is leuk om door de met kinderkopjes geplaveide straten te lopen, wat te drinken in een hippe bar , een galerie binnen te lopen en lekker te lunchen op een gezellige binnenplaats. Onze groep ging helemaal los en kwam terug met tassenvol sieraden, sjaals, beeldjes en ik scoorde een mooi tasje gemaakt van de oude lipjes van frisdrankblikjes.

Rosewood Hotel

Het Rosewood hotel ligt op loopafstand van dit stadje, en alhoewel het nog maar 2 jaar oud is ademt het de sfeer van vervlogen tijden. Het ligt temidden van prachtige bloementuinen waar cipressen hoog oprijzen en de lavendel geurt. Een prachtig zwembad, verschillende restaurants waarvan eentje op het dakterras met geweldig uitzicht op de puntige kerktorens van de beroemde kathedraal.

Rond het middaguur reden we naar de Buhios Vineyard, een vrij jonge wijngaard waar qualitatief zeer goede wijnen worden geproduceerd. Deze kan je proeven tijdens een fijne picknicklunch met kaas, quiche en salade. Ik vond het een mooie, sfeervolle plek met een prachtige oude boerderij, waarvan de schuur zeer sfeelvol is ingericht met moderne kunstobjecten. De wijnen waren heel lekker en een tikje wiebelig reden we weer terug naar ons hotel in de stad. We hadden even tijd om te zwemmen in het mooie zwembad van het Rosewood hotel en daarna moeten we ons snel weer klaarmaken voor de volgende proeverij!

Wereldberoemde tequila proeven

We hadden gisteren wel een heel bijzondere avond! We werden uitgenodigd voor een zeer exclusieve tequila proeverij in Casa de Dragones. Dit is een historisch oud pand in hartje San Miguel de Allende. Het is een huis met 4 kamers dat je in zijn geheel kunt afhuren. Een zeer sfeervolle entree met een begroeid pad en een patio vol bloemen en planten leid ons naar een prachtige bar waar alleen de beroemde blauwe flessen tequila staan uitgestald.

We werden begroet door een charmante dame die ons eerst een introcuctiefilmpje liet zien over het maken van tequila. Het filmpje eindigde met quotes van beroemde Amerikaanse chefs en ook Oprah Winfrey die deze tequila aanprezen als de beste in de wereld. Dus we waren nogal impressed toen we allemaal een glas van dit kostbare goedje kregen aangereikt. Het duurde nog even voor we konden proeven, eerst volgde een uitgebreide uitleg over de 3 manieren waarop je kon ruiken, en ja hoor, opeens rook ik inderdaad sinaasappel, ananas en hout. Uiteindelijk mochten we proeven, en inderdaad, wat een bijzondere smaak, het glas ging helemaal op!

Daarna bekeken we de kamers in het huis, kleurrijk en vrij overdadig ingericht, heel bijzonder. We namen afscheid en liepen naar buiten, waar opeens 2 enorme poppen voor ons opdoken, samen met een mariachi band en prachtig versierd ezeltje. We liepen en dansten achter de traditionele callejoneada poppen aan, blokkeerden de smalle straatjes, mensen kwamen uit hun huizen, iedereen lachte en zong! De optocht eindigde bij het Belmond Hotel, waar een enorme tafel voor ons gedekt stond op het terras, en waar de mariachi’s nog een laatste lied zongen. Daarna gingen we aan tafel voor een mooi diner, en na het diner, het was inmiddels 23.00 uur, hadden we nog een hotelinspectie. Wat een bijzondere avond!

In de tussentijd op de hoogte blijven van mijn belevenissen? Volg mijn reis dan via Instagram.