V anuit Mexico City vlogen we in 2,5 uur naar La Paz op Baja California, het langgerekte schiereiland aan de westkust van Mexico. In no time stonden we met onze bagage buiten, waar ons busje voor de deur geparkeerd stond. Dat is echt het voordeel van niet-toeristische gebieden en kleine luchthavens!

En daar kwam er een zeeleeuw op me af zwemmen die me vrolijk aantikte en onder me door zwom. Wat gaaf, hij wilde spelen!

Hotel Posada de las Floras

We reden in 20 minuten naar de Malecon waar ons hotel Posada de Las Floras gelegen is. De Malecon is de lange boulevard langs zee met allemaal lokale restaurantjes en barretjes. Ons hotel is een kleinschalig boutique hotel, nog maar net geopend en echt heel mooi ingericht in Mexicaanse stijl, met mooie donkere houten vloeren en bijzondere details. Het hotel heeft geen zwembad maar wel een dakterras met weids uitzicht over zee en heerlijke ligbedden. Het restaurant ligt op de hoogste verdieping en heeft glazen wanden dus een prachtige plek voor de zonsondergang. En het leuke is dus dat je zo de boulevard oploopt, het strand ligt voor de deur, dit is echter geen strand met ligbedden en de weg loopt er vlak langs. Voor degenen die liever een resort style hotel willen met zwembad en eigen strand kunnen kiezen voor het Costa Baja Resort, vlakbij de Marina.

Zwemmen met zeeleeuwen

De volgende morgen gingen we om 08.30 uur met 2 speedboten naar het onbewoonde eiland dat vlak voor de kust ligt. Nadat we ons in de verplichte zwemvesten hadden gehesen gaf de bootsman vol gas en voeren we op volle snelheid naar het noorden. De boot klapte op het water en het water bruiste in onze gezichten, omdat er veel wind stond en de golven hoog waren. Eenmaal bij het eiland werd de zee wat rustiger en genoten we van de woenstijnachtige berglandschappen in prachtige kleuren.

Na anderhalf uur varen kwamen we aan bij een rotsformatie vol slapende en waggelende zeeleeuwen! Het ge-oink was niet van de lucht! Aangezien het water hier vrij koud was trokken we onze wetsuits aan en lieten we ons in het water zakken. Wow, ik had nog nooit met een wetsuit gezwommen en dacht dat het warmer zou zijn! maar al snel was ik in de ban van de onderwaterwereld, prachtig gekleurde vissen zwommen tussen de rotsen.   En daar kwam er een zeeleeuw op me af zwemmen die me vrolijk aantikte en onder me door zoom. Wat gaaf, hij wilde spelen!
Er kwamen steeds meer zeeleeuwen die tussen ons door en om ons heen dartelden. Wat een geweldige ervaring!

Eenmaal weer aan boord voeren we naar een romantisch bountystrand met helder blauwgroen water waar een eenvoudige maar lekkere picknick werd klaargezet.
Hier konden we nog even relaxen voordat we weer terugvoeren naar het vastland. Wat een superdag!

Todos Santos

De volgende dag reden we in ongeveer een uur naar het plaatsje Todos Santos. Het landschap is woestijnachtig, kaal, met hoge cactussen voor het typische Mexico gevoel. De gids zet het nummer Hotel California op, omdat we daar gingen lunchen. Wat een leuke plek met een vrolijk gekleurd terras op de begroeide binnenplaats. Maar eerst liepen we een rondje door het rustige stadje, een oude missiepost gesticht in 1723. De oude katholieke kerk van de missiepost is het bekijken waard, maar het is ook leuk om door de straten te slenteren en de leuke winkeltjes te bekijken.

De bekendste inwoner van Todos Santos is de Margerita Man, zo genoemd omdat hij al 5 keer achter elkaar het kampioenschap Margerita’s maken heeft gewonnen. We kregen van deze charismatische persoonlijkheid een demonstratie en daarna allemaal een enorme margarita.

Chileno Bay Hotel

We sliepen lekker in de bus naar Cabos de San Lucas, het onderste tipje van het schiereiland en een mondaine badplaats. We checkten in in het Chileno Bay hotel, een van de weinige hotels met een strand waar je de zee in kan. Het hotel is nu ruim een jaar open en de bezetting was al 100%. Het is een ruim, strak aangelegd terrein met 3 in elkaar overlopende zwembaden en een zeer trendy restaurant aan zee. De kamers zijn bijzonder ruim en hebben een groot balkon of terras, een buitendouche en een binnendouche, een vrijstaande badkuip en een heel erg lekker bed.
Daar ging ik graag in na het uitgebreide diner dat onze groep had samen met de Belgische General Manager. Einde van een mooie dag!

In de tussentijd op de hoogte blijven van mijn belevenissen? Volg mijn reis dan via Instagram.