H et idee was deze reis te gebruiken om een aantal van mijn favoriete Canadese plaatsen opnieuw te bezoeken, en daar de nodige inspecties te doen, maar ook flink tijd te besteden aan een geheel nieuwe ontdekking; Sonora Island. Het is een reis geworden vol hoogtepunten die ik hier graag deel! Vanuit Amsterdam vloog ik met de KLM rechtstreeks naar Vancouver. In mijn herinnering was dit al een hippe stad met vriendelijke locals. Bij aankomst hoefde ik geen moment te zoeken naar mijn chauffeur die door onze Canadese partner geregeld was.

Het Stanley park telt maar liefst 400 hectare natuurlijk regenwoud en prachtige watervallen!

Geen tijd voor een jetlag, want ik werd meteen meegenomen op een tocht langs de Typisch Talisman hotels van Vancouver. Het viel me op dat deze stad nog leuker is geworden! Er zijn legio goede restaurants, er is weinig verkeer en er zijn veel fietspaden. Daarnaast is het er ook schoon. Voor ons Nederlanders leuk om te weten; er zijn hier heel veel hotels waar je als gast gratis een fiets kunt lenen om op die manier de hoogtepunten van de stad te bekijken. Na een goede nachtrust in het fantastisch gelegen Fairmont Pacific Rim hotel ben ik met mijn gids Manfred op pad gegaan. Yaletown, Granville Island, Gastown en natuurlijk een bezoek aan Stanley Park stonden op het programma.

Stanley Park is het grootste en meest populaire stadspark van Vancouver, een oasis temidden van de architectonische hoogstandjes en gebouwen van Vancouver. Het telt maar liefst 400 hectare natuurlijk regenwoud en prachtige watervallen met uitzicht op de bergen. Hier had ik nog veel langer kunnen blijven, maar er stonden nog meer leuke dingen op mij te wachten. Met de auto ben ik in zo'n twee uur naar Whistler gereden, een plaats voor wintersporters maar waar je ook in de zomer je goed kunt vermaken in dit leuke en vooral gezellige plaatsje. Onderweg ben ik natuurlijk nog even gestopt bij de Shannon Falls, een van de hoogste watervallen in de provincie!

In Whistler kun je in de zomer mooie mountainbike of hike tochten maken, maar je kunt hier ook raften of schitterende tochten maken per gondel. Verblijf je hier, dan is Nita Lake Lodge een goede optie. De lodge is uit hout opgetrokken en is rustig gelegen aan een meer. Het is een prima plek om de omgeving te verkennen.

Ik had al veel over Sonora Island gehoord en gelezen en was natuurlijk razend benieuwd naar deze bijzondere plek. Ik kon dan ook niet wachten om die kant uit te gaan. Bij aankomst werd ik allerhartelijkst ontvangen door de manager en werd me verteld vooral eerst te gaan genieten en te beleven, en niet gelijk met mijn Talisman pet op gaan inventariseren wat voor kamertypes er waren en wat de faciliteiten van het resort waren, dat komt ook nog wel.

Op mijn programma stond dus eerst een uitgebreid Chef's Tasting Menu met een goed glas wijn en een vroege avondrust gepland, zodat ik de volgende ochtend uitgerust op pad zou kunnen gaan. Bij het ontbijt de volgende ochtend moest ik echt even een paar keer met mijn ogen knipperen. Een groep van wel 50 dolfijnen zwom al spelend in het snel stromende water voor het resort. Mijn dag kon toen al niet meer stuk, maar het werd nog veel beter. Ik maakte een eco-cruise, een van de niet te missen activiteiten op dit resort. Tijdens deze cruise zag ik enorm veel visarenden, maar ook twee beren, ook zonder broodjes smeren al een wonder, en stond ik versteld van de sterke stromingen (tot 30km/uur!) en het grote getijde verschil.

Die avond hoorde ik eindelijk alles over het resort, de faciliteiten, activiteiten en de kamertypes, uiteraard tijdens een heerlijk diner. Wat dit resort zo bijzonder maakt is dat het is gelegen op een eiland waar de natuur compleet domineert. Zodra je hier voet aan land zet laat je, zonder dat je het echt beseft, alles van je afglijden. Door de uitermate goede crew hier kun je de dagen hier op je af laten komen, en worden ze voor je ingedeeld in een ritme waar je je zelf het prettigst bij voelt. Of je nu even wilt gaan wandelen of op zoek bent naar actie; het kan hier allemaal en je komt altijd "thuis" met een heerlijke maaltijd, een goed glas wijn en een hartelijke, persoonlijke service. Wat mij betreft de absolute winnaar in deze reis!

Tijdens de reis terug naar het vasteland werd ik nog even getrakteerd op een prachtig zicht op een familie van orca's, voordat ik met een binnenlandse vlucht van Vancouver naar Edmonton vloog. Hier kwam ik in het vlakke prairielandschap van Alberta terecht. Mijn verblijf hier duurde niet lang, want de volgende ochtend reed ik door naar Jasper, gelegen in de Rocky Mountains. Hier inspecteerde ik de Fairmont Jasper Park Lodge (conclusie: Talisman waardig) en begon mijn spectaculaire rit over een van de mooiste bergwegen ter wereld; de Icefield Parkway. Ik was het vergeten, maar realiseerde me al rijdend hoe ongelooflijk mooi de natuur hier is.

Na een bezoek aan Lake Louise bracht ik de nacht door in een van de cabins van de Moraine Lake Lodge, met uitzicht op het prachtig blauwe gletsjermeer. Deze lodge is maar een beperkte periode in het jaar geopend; van 1 juni tot half oktober. De rest van het jaar is de lodge niet bereikbaar vanwege de vele sneeuwval hier.

's Avonds heb ik bij het knisperende haardvuur al mijn indrukken verwerkt, en maakte ik me klaar voor helaas alweer de laatste dag van deze bijzondere reis door Canada. In het Yoho National Park ligt de Cathedral Mountain Lodge, de zusterlodge van Moraine Lake Lodge. Ook al zo'n mooie locatie en zeer geliefd bij families. Die middag heb ik even mijn auto aan de kant gezet en op een geleende fiets de andere hotels in de omgeving bezocht. Ik was aan het genieten van het landschap tot ik een bord tegenkwam dat me duidelijk maakte dat ik niet verder mocht, om een wel heel bijzondere reden. Het was het rustgebied van de Grizzlies!! Na een laatste blik op het sprookjesachtige Fairmont Banff Springs Hotel maakte ik mezelf klaar voor de terugreis.