1 april was het zover, de reis naar Zuid-Afrika gaat eindelijk beginnen. Deze bestemming staat al lang op onze wish-list en nu gaan we er zomaar naartoe dankzij Talisman Travel design, National Geographic Traveler en South Africa Tourism!

Een mooi divers land!

Na een rechtstreekse vlucht met KLM komen we iets over 21:00 uur in Kaapstad aan. We worden opgewacht en de chauffeur brengt ons snel naar het Cape Grace Hotel.

Dit stijlvolle hotel is mooi gelegen in de haven. Wat een geluk, we krijgen een upgrade naar een Rooftop Suite! Wat we mooi en bijzonder vinden is dat het hotel vol staat en hangt met oud Hollands koloniaal antiek. De mensen zijn erg vriendelijk en staan steeds voor ons klaar.

Zaterdag

Na een goede nacht worden we al vroeg opgehaald voor een tour langs de Cape Town Peninsula. De gids van de organisatie Wilderness Safaris, Rob, is een rossige 'Cape Towner' die zich breedlachend aan ons voorstelt. We stappen in een spierwitte Land Rover en Rob begint direct te praten. Hij beschikt over een enorme kennis over alles wat we zien en hij lijkt soms wel een wandelende encyclopedie. Hij vertelt boeiend en heeft humor. Precies wat je van een goede gids verwacht.

Deze eerste dag heeft een druk programma. We starten in Houtbaai waar we op een boot stappen om de pelsrobben te gaan bekijken. Hoge golven zorgen voor een spectaculaire tocht. De honderden robben zwemmen al snel rond de boot.

Terug in de haven gaan we door naar de Lighthouse bij Simonsbaai. Daar aangekomen eten we eerst een heerlijke lunch van Seafood die we met een goede Zuid-Afrikaanse wijn wegspoelen. Hierna beklimmen we de trappen naar de vuurtoren. Bovenaan hebben we een prachtig uitzicht over de kustlijn met een blik op het lagergelegen, wereld vermaarde Kaap de Goede Hoop. Als we daar aankomen staat er een rijtje mensen om om de beurt op de foto te gaan met het land-mark waarop de lengte- en breedtegraden staan genoemd. 'Vanaf hier rechtstreeks naar de Zuid-Pool'.

Dan vertrekken we snel om nog op tijd te zijn om de pinguïn kolonie te bezoeken. We rijden langs een schitterende kustweg, slingerend langs de rotsen met adembenemende vergezichten.

We zijn gelukkig op tijd en de pinguïns zijn zó grappig om te zien.

De eerste dag zit er op en voor we gaan genieten van een goede nacht slenteren we eerst nog over de boardwalk van Victoria Wharf vlak naast Cape Grace.

Zondag

We vertrekken om 8:00 uur na een heerlijk ontbijt. Rob staat alweer in de lobby te lachen als we ons melden. We vertrekken direct naar de kabelbaan die ons naar de top van de Tafelberg brengt. Rob heeft al toegangstickets geregeld dus we hoeven niet in de lange rij, die er al zo vroeg staat. We hebben 's ochtends onze bagage in de auto geladen omdat we hierna direct doorgaan naar Babylonstoren. De kabelbaan brengt ons snel naar boven waar we een adembenemend uitzicht op Cape Town, de omringende bergen, Robbeneiland en de kustlijn hebben. We lopen enige tijd rond en genieten van het uitzicht.

Hierna zijn we snel beneden en begint de tocht naar de schitterende Botanical Gardens. Rob leidt ons langs de meest schitterende planten en weet precies te vertellen wat het is en waar ze voor dienen. Heerlijk om hier rond te slenteren, het is koel en doet sereen aan.

Maar de dag is nog niet voorbij. We stappen in voor een mooie rit door het achterland van Cape Town naar ons volgende verblijf. Al heel snel zien we de eerste wijngebieden opduiken. Voor we bij onze volgende bestemming Babylonstoren aankomen stoppen we in Stellenbosch om wat foto's te maken en wat souvenirs te kopen bij 'Oom Sammie se Winkel'. We genieten met volle teugen!

Niels & Margo hebben een reis naar Zuid-Afrika gewonnen met Talisman travel design naar aanleiding van het spelen van de Zuid-Afrika Game. Zij reizen nu 11 dagen door Zuid-Afrika met reisjournalist - en fotograaf Jurriaan Teulings.