Gelezen: 254

A fgelopen week heb ik een mooie reis door Marokko gemaakt. Het was een reis op uitnodiging van onze lokale partner, die ik te samen met 6 andere reisagenten vanuit andere delen in de wereld heb mogen maken. Ik heb met deze leuke internationale groep een schitterende route afgelegd.

Genieten van de heldere sterrenhemel en de zonsopgang met uitzicht op de besneeuwde bergtoppen van de Hoge Atlas in de verte.

We zijn begonnen in Marrakech waar we verschillende prachtige en zeer romantische riads hebben bezocht. Deze mooie historische panden zijn opgeknapt en omgebouwd tot kleinschalige hotels. Zodra je, via allerlei smalle steegjes, bij je riad aankomt wordt je overvallen door een oase van rust. Ik werd wakker door een prachtig vogelgezang en dat midden in de hectiek van de medina.

Bijzonder was de tocht met zijspan vanuit de medina naar onze volgende accommodatie Palais Aziza. We hadden veel bekijks toen we met de enige 3 zijspannen van Marokko door de medina en de Palmerie reden! Wil je echt ontsnappen aan de drukte van de medina verblijf dan in de Palmerie. Op circa 15 minuten van de medina verblijf je in Palais Aziza, een heerlijk resort waar je anoniem kunt rondwandelen in de prachtig aangelegde tuin en een heerlijke duik kunt nemen in het grote zwembad.

De volgende ochtend moesten we om 5 uur opstaan, er stond een verrassing op het programma! En wel ja, een ballonvaart. Een geweldige ervaring! Ik heb genoten van het uitzicht op de besneeuwde bergtoppen van de Hoge Atlas en de groene (de kleur is afhankelijk van de periode waarin je reist) akkers rondom Marrakech.

Na Marrakech hebben we de Hoge Atlas bezocht en geluncht in het welbekende Kasbah Tamadot. Een aanrader! Vervolgens sliepen we in een echte nomadentent in de Agafey woestijn, ten zuiden van Marrakech. ’s Avonds hebben de buikdanseres en de vuurspuwer ons voorzien van een leuke show. Nog even genoten van de heldere sterrenhemel voordat ik mijn bed in dook, wat was dit prachtig!

's Ochtends weer vroeg uit bed voor een adembenemende zonsopgang met uitzicht op de besneeuwde bergtoppen van de Hoge Atlas in de verte.

Vanuit de woestijn reden we dwars door de bergen over de pas via Kasbah Ait Ben Haddou (Unesco) naar Skoura waar we verbleven in het exclusieve Dar Ahlam. Privacy staat hier bovenaan. Je komt dan ook weinig andere gasten tegen. Je dineert in een privé vertrek en het personeel is onopvallend aanwezig. Wat mij erg is bij gebleven is vooral de heerlijke hamam en full body massage die we hier allemaal cadeau kregen!

De volgende ochtend nog een andere leuke accommodatie bezocht in Skoura: ‘L Ma Lodge. En.. de Franse eigenaresse spreekt ook Nederlands. Vanuit Skoura zijn er vele excursies te maken naar prachtige natuurverschijnselen zoals Dades kloof en de Todra kloof. Wij moesten helaas snel door want er stond nog een lange rit op het programma. Die nacht verbleven in de Sahara, wederom in een Berbertent maar dan te midden van de enorme zandduinen.

De volgende ochtend zijn we per drommedaris door de duinen terug naar de auto’s gereden. Deze tocht duurde ongeveer een uur.

Vanuit de Sahara reden we in een dag naar Fes in het noorden van Marokko. Ik was verbaasd over hoe mooi deze rit was. Je komt op deze afstand zoveel verschillende landschappen tegen. Soms leek het wel Arizona en dan leek het weer op de Alpen in Oostenrijk. Aan het eind van de dag kwamen we aan in Fès. Deze stad heeft een prachtige authentieke medina en smalle straatjes. Door de geur lijkt het alsof je je in de middeleeuwen begeeft. Er is een heerlijke soukh om doorheen te lopen waar je allerlei koopwaar wordt aangeboden. Een heel andere manier om de medina van Fès te beleven is de ‘food tour’. Samen met de gids bezochten we allerlei marktkraampjes. We zagen en proefde van alles wat, zoals heerlijk verse dadels, vers gebakken Marokkaans brood, maar werden ook geconfronteerd met de schapenkoppen en het drommedaris vlees. Leuk om te zien was hoe en waar de inwoners van Fès hun brood laten bakken. Zo bezochten we een ‘farnatchi’, de ondergrondse oven van de medina.

Ook in Fès hebben we een aantal bijzonder mooie Riad’s bezocht. Zo voelde ik mij de koningin toen ik mocht overnachten in de grootste kamer van Riad Roumana!

Op zondag nam ik afscheid van de groep en gingen we weer onze eigen weg. Ik vloog met RyanAir, momenteel een van de weinige opties om vanuit Fès mee te vertrekken, terug naar Eindhoven.
Het was een verrassende en bijzonder leerzame week, een reis om nooit te vergeten!