Geplaatst op

O p zondag 29 juli werden Anja en Ben – eigenaars van het luxe hotel The Lombok Lodge – wakker geschud door een aardbeving met een kracht van 6,4 magnitude. “Zo’n zware aardbeving had men in Lombok nog nooit gevoeld. Het epicentrum lag in het Sembalun-gebied aan de voet van de Rinjani vulkaan, één van de meest schilderachtige vulkanen in de wereld, op ongeveer een uurtje rijden van ons hotel. Ondanks de vroege wake-up call, bleef dat een rustige zondag en was er in de omgeving verder geen schade. We namen wel contact op met humanitaire hulpgroepen en bezochten het Sembalun-gebied om de lokale bevolking te voorzien van hulpgoederen als rijst en water in naam van ons bedrijf.” vertelt Anja.

Op wat minimale scheuren was het hotel intact gebleven, maar The Lombok Lodge was zowat het enige gebouw in de wijde omgeving waar amper schade was

Een week later liep het echter helemaal anders. Op zondag 5 augustus werd het Indonesische eiland Lombok getroffen door een aantal zware aardschokken. Het dodental liep op tot bijna 500 mensen, terwijl bijna 100.000 mensen dakloos raakten. Ben en Anja maakten alles mee vanop de eerste rij, vanuit The Lombok Lodge. “Op die vijfde augustus rond 19:46 zaten we te dineren met enkele gasten op de aanlegsteiger vlak voor het hotel zo’n 45 meter in zee. Toen het trillen begon, renden we naar het strand. De beving duurde tien seconden en de elektriciteit viel meteen uit. Gelukkig is het hotel iedere avond een oase van romantisch kaarslicht en bovendien startte de stroom generator meteen. Toen bleek dat onze gasten en onze zoon terecht waren, zochten we alle mogelijke info over de aardbeving en een mogelijke kans op tsunami’s op. De beving was 7.0 van omvang en we beseften al snel dat het heel ernstig was. Ieder niveau op de schaal van Richter is immers tien keer sterker dan het vorige niveau. We evacueerden die avond onze gasten naar een hoger gebied en bleven intussen de naschokken voelen. Die nacht sliepen we onder de sterrenhemel. Het was ongelofelijk mooi, maar daar was op dat moment niemand mee bezig”, gaat Anja verder. Ben wilde het hotel niet verlaten en begon al met twee medewerkers aan de opruim.

Slechts vijftien van de zeventig werknemers kwamen aanvankelijk opdagen, maar uiteindelijk bleken ook de 55 anderen allemaal de beving overleefd te hebben. “Op dat moment vrees je het ergste. Je hoort constant ambulances en denkt er niet over na dat hun mobiel toestel wellicht gewoon kwijt was geraakt of ze geen scooter meer hadden. Enkele mensen verloren helaas wel familieleden. Een tiental medewerkers namen in de nasleep ontslag om bij hun familie te blijven. Die familiebanden zijn hier heel hecht”, doet Anja haar verhaal.

De hele maand augustus bleef het hotel gesloten. Een financieel drama, want juist deze maand is één van de topmaanden. “Mensen met reserveringen voor de komende weken annuleerden sowieso massaal, maar er waren ook personen die ondanks de gebeurtenissen toch wilden verblijven. Helaas bleken onze medewerkers niet in staat service te bieden op het niveau dat we voor onze gasten voorzien. We waren dus genoodzaakt enkele reizigers teleur te stellen, en hun reservering te annuleren. Ons reservatieteam kon de email stroom maar met moeite aan, vandaar ook voor onszelf, heel wat drukte met het beantwoorden van mails, alsook het organiseren met de herstellingswerken. Intussen kregen we ook heel veel vragen van vroegere klanten die bezorgd waren.” 

Toch vonden Anja en Ben nog de tijd om geld in te zamelen voor een herstelactie. Ze konden € 120.000,-verzamelen; online een € 80 000, via bankstortingen nog eens € 40.000. “We organiseerden bovendien vanuit België 2.000 kilo aan hulpgoederen. De respons op onze acties was inderdaad hartverwarmend. Dat heeft de mensen hier een enorm hart onder de riem gestoken. We hebben dankzij de steun van mensen met een hart voor Lombok en The Lombok Lodge, 35 gezinnen van een geheel nieuw huis kunnen voorzien. Voor de overige medewerkers hebben we herstellingen aan hun huis laten uitvoeren. Dus iedereen van ons team heeft ondertussen opnieuw een dak boven t hoofd. Wij zijn hier, samen met ons team, ontzettend dankbaar voor.”

“Er is hier echt een periode voor de aardbeving en een periode na de aardbeving. In het begin praatte iedereen de hele dag door over de ramp, intussen is dat eerder een uitzondering”, stelt Anja. Intussen gaat het goed met het eiland. “De locals hier zijn echte ‘survivors’. Ze hebben niet veel nodig om gelukkig te zijn. Schoon water en steun in de eerste dagen na het trauma doen al veel voor hen. Ook ons hotel is sinds begin september weer operationeel. We zijn stilaan weer in ons oude ritme geraakt. Amerikanen en niet-Europeanen in het geheel komen na natuurrampen als deze even snel naar hier, Europeanen zijn wat meer beredeneerd. Gelukkig doet de Indonesische regering volop aan promotie om te laten weten dat het eiland veilig is om te bezoeken. Er komen in 2019 zelfs nieuwe directe vluchten vanuit China en Australië richting Lombok. We denken wel dat de reserveringen op termijn weer terug zoals vroeger zullen zijn. Meer zelfs, we hebben er opnieuw zin in om ons tweede hotel project, op tien kilometer van hier, verder uit te bouwen!” Dat was wel even anders vlak na de aardbevingen. De angst op het eiland ebt ook stilaan weg. “In het begin schrikt iedereen nog als een vrachtwagen optrekt, als je een stoel verschuift of als een deur dicht slaat. Maar stilaan heelt tijd dit soort wonden. De gebeurtenissen hier zijn voor ons een waardevolle les geweest. We hebben geleerd wat zo’n aardbeving echt betekent. De toekomst oogt opnieuw rooskleurig. Ik hou meer van Lombok dan ooit tevoren!” 

Lees meer over The Lombok Lodge