N a mijn bijzondere verblijven in de Malediven vloog ik naar Colombo (ongeveer anderhalf uur). De Malediven en Sri Lanka zijn dus een perfecte combinatie. In een paar uur tijd veranderde mijn omgeving van strand, blauwe zee en de meest exclusieve resorts naar een verblijf in Wilpattu National Park in het noordwesten van Sri Lanka. Voor Talisman ook een eerste bezoek aan Noël Leopard Safaris. Het is een eenvoudig tented camp maar de plek is uniek en het camp heeft de beste naturalisten als gids vergeleken met andere accommodaties hier. En voor een of twee nachten een kampeerbeleving "back to basic" is iets om in een reis als highlight te herinneren. Ik kon maar één safari maken maar heb enorm geluk gehad en een luipaard gezien! Samen met prachtige vogels en een hele mooie natuur. Voor mij was het meest bijzonder het diner in de openlucht met kampvuur onder de sterren. Zo'n heldere sterrenhemel zie je niet thuis in Nederland... Na mijn verblijf in de wildernis ging ik op weg naar de oude stad Anuradhapura in het noorden om een fietstocht langs de ruïnes te maken. Fietstochten zijn altijd leuk en ik verheugde me er erg op! Helaas heb ik deze fietstocht niet meer kunnen doen, er was teveel te zien (te inspecteren) en ik kwam een beetje in tijdsnood.

Het snorkelen was geweldig! Ik heb twee haaien gezien van anderhalve meter en drie enorme zeeschildpadden

Ulagalla

Na mijn bezoek aan Anuradhapura vervolgde ik mijn reis naar Ulagalla Resort voor een nacht. Een schitterende accommodatie in een hele groene omgeving. Het resort ligt op een enorm terrein in de rijstvelden. Het terrein is zo groot dat je je met de fiets verplaatst van je villa naar het hoofdgebouw. Ik zag ook veel gasten aan het einde van de middag hardlopen en wandelen. Een plek om zeker drie nachten te verblijven! Ulagalla biedt vele excursies aan zoals een village walk, kajakken en kooklessen. Zelf heb ik in de ochtend een prachtige fietstocht gemaakt. De fietstocht brengt je naar kleine dorpjes en lokale tempel op een rots. De omgeving is ontzettend mooi groen met meren en waterlelies. Deze fietstocht zou ik iedereen aanraden om te doen! Het bezoek aan de lokale kleuterschool was ook onvergetelijk. De kinderen hebben voor me gezongen en gedanst. Heel bijzonder om mee te maken. Na mijn verblijf in Ulagalla Resort reisde ik door naar de oostkust in Trincomale.

Trincomale

Het snorkelen bij Trincomale is geweldig! Het was zo ontzettend mooi. Ik heb twee haaien gezien van anderhalve meter en drie enorme zeeschildpadden. Het koraal was ook prachtig en echt een aanrader om dit te doen tijdens een verblijf in Trincomale aan de oostkust van Sri Lanka. Het resort Uga Jungle Beach is wel eenvoudig naar Talisman standaarden. Maar de reiziger die het niet erg vindt om een paar nachten een stapje terug te doen in niveau krijgt daarvoor in ruil een mooi strand en een locatie waar nog maar weinig toeristen komen. Vandaag ben ik nog iets verder zuidwaarts afgezakt op de oostkust naar Passikudah. Ik overnacht in het Uga Bay resort. Dit is een hotel behorende tot dezelfde keten als Uga Jungle Beach. Dit resort biedt een hoger niveau en is in dat opzicht beter passend bij Talisman. Een prachtig strand is ook hier aanwezig en een heerlijk zwembad. Ik heb hier heerlijk gedineerd in een prachtig verlichte tuin, en heb geen zin om afscheid te moeten nemen!

Olifanten spotten in Minneriya National Park en Sigiriya Rock beklimmen

Na een aantal dagen aan de kust reisde ik weer landinwaarts naar Sigiriya. Het is slechts twee uur rijden vanuit Passikudah naar Sigiriya maar tijdens een inspectiereis gaat alles op hoog tempo. Dus een drukke, maar uiteraard hele leuke, dag! Allereerst heb ik een stop gemaakt in Polonnaruwa. Dit is net als Anuradhapura ook een oude hoofdstad geweest van Sri Lanka. Het is een groot terrein met veel ruïnes en ik vond een bezoek zeer de moeite waard. Ook bij het museum is het interessant om even een kijkje te nemen. Het museum is vrij provisorisch maar ik vond het juist daardoor leuk en je komt dan toch iets meer te weten over de achtergronden van de ruïnes die je ziet. Na deze culturele uitstap rijden we verder naar Minneriya National Park. Eenmaal aangekomen stap ik vrijwel direct over vanuit de auto de jeep in en daar gaan we! In juni, juli en augustus komen grote groepen olifanten samen in het nationaal park. Tijdens deze maanden heb je zo goed als de garantie dat je tientallen (soms wel meer dan honderd!) olifanten kunt zien. Het is wel een erg toeristisch park, waar veel jeeps rondrijden. Belangrijk dus voor mij om te zien of dit een geschikte Talisman locatie is.

Uiteindelijk vond ik het een hele leuke middag en het landschap is erg mooi met veel groen en grote waterpartijen. Ik heb het geluk gehad om naast prachtige vogels ook twee jakhalzen te zien. Waarvan de gids eerst dacht dat het waterbuffels waren maar die bedoelde ik uiteraard niet. Vervolgens bereikten we een plek waar wel tachtig olifanten vlakbij de jeep te zien waren! Dus met de juiste verwachtingen is het zeker leuk om Minneriya te bezoeken. Na deze twee flinke excursies stond rond 16.30 uur nog de beklimming van Sigiriya Rock op het programma. Dit was prachtig! Met name ook het moment van de beklimming tijdens zonsondergang vond ik fantastisch. In toekomstige programma’s gaan wij voor onze reizigers hier zeker rekening mee houden. De beklimming duurt ongeveer een half uur tot een uur afhankelijk van je conditie. Eenmaal bovenop de rots is het uitzicht over de omgeving adembenemend. Aan te raden is om bovenop de rots echt even rustig de tijd te nemen om hiervan te genieten. Pas dan ervaar je hoe bijzonder het is om daar te zijn. Ik overnachtte vlakbij Sigiriya in Water Garden. Dit is een relatief nieuwe accommodatie en bestaat pas twee jaar. Het heeft zeer mooie kamers en vanuit het restaurant en algemene zwembad heb je uitzicht op Sigiriya Rock in de verte. De Duplex Villa’s zijn erg comfortabel voor families en vond ik echt een aanrader. Deze villa’s hebben allemaal vanaf het terras uitzicht op Sigiriya wat een extra bonus is tijdens een verblijf.

Hotelinspecties en vliegen met Cinnamon Air

De volgende ochtend ben ik gaan kijken bij Vil Uyana. Dit resort ligt vlakbij Water Garden en is ook van uitstekende kwaliteit. Mijn gevoel is dat Vil Uyana beter geschikt is voor koppels of wanneer een hele groene omgeving de voorkeur heeft. Want het resort ligt middenin prachtige natuur. Na mijn bezoek aan Vil Uyana heb ik Dambulla Caves bezocht dat ongeveer op een half uur rijafstand ligt vanuit Sigiriya. Ik was erg onder de indruk van deze tempels gebouwd in grotten. Het complex heeft een hele spirituele sfeer en ook de tekeningen op de muren en de plafonds zijn nog goed behouden. Helaas kwam met dit bezoek mijn prachtige reis ten einde. Rond het middaguur vloog ik met Cinnamon Air in een piepklein vliegtuigje terug naar Colombo. Deze vlucht duurde drie kwartier in plaats van ongeveer zes uur rijden met de auto. De vluchten zijn niet goedkoop maar het maakt een reis door Sri Lanka er zeer comfortabel en rustiger op omdat het heel veel reistijd bespaart. In Colombo had ik nog een korte nacht in Uga Residence waar wij al jaren mee samenwerken. Dit is een prettig boutique hotel in het centrum gelegen en heel aangenaam om hier een reis te starten of te eindigen. Met veel nieuwe kennis, inspiratie en enthousiasme vlieg ik terug naar Nederland. Wat was dit een schitterende reis!