H angzhou staat bekend om het mooie Westlake. Vroeg in de ochtend stond een boottocht gepland. We werden wakker met regen, wat jammer! Maar eenmaal op het bootje werd het gelukkig droog. Op een klein romantisch bootje paddelde onze bootman op een rustig tempo langs de oevers. Een heerlijk begin van de dag en de uitzichten op de stad, oude bruggen en bloesembomen in bloei waren erg mooi.

Het was wel erg fris, dat hadden we niet goed ingeschat omdat luchtige kleding en een dun jasje meestal volstaan in Azië. De komende week zal de temperatuur ongeveer hetzelfde blijven dus na de boottocht snel een winkelmoment ingepland om wat warme kleding te kopen. Zo stonden we ineens in een moderne shopping mall in rap tempo inkopen te doen tot groot vermaak van de gids, die blijkbaar erg van winkelen houdt. Binnen een kwartier waren we geslaagd en konden zo snel het drukke programma van de dag vervolgen. We rijden naar een straatje waar ze authentieke huizen hebben nagebouwd. Hier bevinden zich leuke winkeltjes waar souvenirs en etenswaren zoals Chinees snoepgoed worden verkocht. Tijdens een verblijf in Hangzhou is het een aanrader om hier een aantal uurtjes rond te struinen.

Ons hoofddoel is een bezoek aan het museum van de Chinese geneeskunde en de apotheek. Dit was heel bijzonder! Dit museum ligt in een schitterend oud huis met verfijnd houtsnijwerk. Ook is er een grote apotheek waar medicijnen worden gemaakt en verkocht. De apothekers hakken en vermalen de kruiden en andere, vaak vreemd uitziende, ingrediënten door elkaar voor de betreffende klant en klacht. Vervolgens wordt dit in zakjes aan de betreffende klant verkocht. Heel erg leuk om te zien.

Shanghai

We beginnen vandaag met een hotelinspectie in Les Suites Oriënt Hotel. De kamers zijn goed ingericht en voorzien van vele details en luxe. Er is zelfs een verwarmde wc bril en een tv in de badkamer. De ligging is een plus als je graag aan de Bund wenst te verblijven. Onze voorkeur gaat uit naar een Bund Deluxe room.

Vervolgens worden we gebracht naar het startpunt van onze fietstocht deze ochtend. We fietsen door verschillende wijken waaronder het Frans kwartier. Begeleid door een leuke dame: Li. Zo crossen we deze ochtend door Shanghai, bijzonder leuk om te doen. Onderweg stoppen we zo nu en dan om een rondje te wandelen (en shoppen). We mogen bij mensen thuis een kijkje binnen nemen. Ze zijn zo schattig deze oude man en vrouw en we geven ze als dank een Talisman stroopwafel blik. Nog even op de foto met z’n vieren en weer happy de fiets op.

In deze straten zie je kleine optrekjes uit de Franse tijd en soms wonen ze wel met zes gezinnen in één pand van drie hoog. Ze delen onder andere de keuken.

We doen ook een steegje aan met een markt waar ze kruiden, vis, thee, fruit en vlees verkopen. Dit is een lokale markt waar maar weinig toeristen komen. Hele smakelijke maar ook minder smakelijke taferelen (naar onze Westerse standaarden) zijn hier te zien. Dit maakt het tot een kleurrijk en interessant bezoek. Lunchen doen we deze middag bij restaurant Lost Heaven, een aanrader!

Na de lunch gaan we inspecties doen en we starten bij The Peninsula, klassiek en chique, het klopt helemaal. Goede service. Men spreekt je aan en lacht als je binnenkomt etc. Zoals we gewend zijn in Azië, maar in China niet vanzelfsprekend. Er is een dakterras met mooi uitzicht op de skyline van de Bund. Het hotel heeft tevens een binnenzwembad in een sfeervolle lichte ruimte. Vervolgens brengen we een bezoek aan Fairmont Peace hotel, Indigo hotel en The Puli. Na de inspecties rijden we door naar de luchthaven van Shanghai vanwaar we vliegen naar Xi’an. Onze vlucht vertrekt om 20:15 uur en met een kleine vertraging landen we om 23:00 uur. Vanaf Xi’an moeten we nog zo’n uur rijden naar ons hotel Sofitel Renmin Square Xi’an. Om 00:10 uur zijn we er en gaan snel naar onze kamer.

Xi'an

Vol verwachting beginnen we de dag. Want vandaag staat het Terracotta leger op het programma! Iets waar we allebei als Azië liefhebbers heel benieuwd naar zijn. De opgravingen liggen op ongeveer een uur rijafstand van Xi’an. Het leger is gemaakt ter bescherming van de keizer in het hiernamaals. Het maakt onderdeel uit van zijn mausoleum. Enorme tunnels zijn gegraven waar de terracotta soldaten en paarden in zijn geplaatst. In totaal waren het er maar liefst ongeveer 7.000! Na het overlijden van de (wrede) keizer waren er veel vijanden en is het leger grotendeels vernietigd. Pas in 1974 is een boer per toeval gestuit op de restanten tijdens het graven. Er is al veel gerestaureerd maar er is zeker nog werk voor 100 jaar om alles te kunnen herstellen. Er zijn drie hallen met opgravingen. De eerste is de meest indrukwekkende. Wow! Wat immens en bizar dat dit door mensenhanden is gemaakt. Uiteraard onder dwangarbeid van de keizer. We lopen rond en kunnen de beelden van dichtbij bekijken. In hal 2 en 3 opnieuw opgravingen en de gids verteld ons interessante verhalen. Wat bijzonder om hier te zijn.

Na veel gelopen te hebben krijgen we trek. En worden we naar het Angsana resort gebracht voor de lunch. Geen plek om te verblijven, maar de lunch is weer heerlijk! Wat genieten we toch van het eten hier.

Terracotta Leger

Zaterdag Xi'an

Vandaag zijn we begonnen met een 14 kilometer lange fietstocht op de stadsmuur van Xi’an. Echt super leuk om te doen en we hadden een heerlijk zonnetje op ons gezicht. Genieten dus. De muur is breed, een rechthoek en heeft vier toegangspoorten; noord, oost, zuid en west. Over de grote stenen, soms wat hobbelig, fiets je in ongeveer anderhalf uur de muur rond. Af en toe stoppen we om te kijken wat er beneden allemaal gebeurd. We zien een levendige markt, een mooie tempel en parken waar de locals allerlei activiteiten aan het doen zijn zoals sporten, dansen en tafeltennissen.

Helaas moeten wij de fietstocht iets sneller doen omdat onze vlucht om 12.00 uur vertrekt naar Beijing. Dus zoals iedere dag hebben we een druk programma! We springen de auto in op weg naar de luchthaven. En ineens iets heel onverwachts, een botsing met onze auto op een kruispunt. De chauffeur rijdt tegen de achterkant van een auto voor ons die ineens moest stoppen. Dit kan gebeuren natuurlijk en gelukkig is iedereen ok. Alleen dit is wel even stress voor de gids, want we hebben enorme haast om onze vlucht te halen. Binnen vijf minuten zitten we in een taxi en is onze bagage overgeheveld. Dat is goed gedaan! Onze vlucht halen we netjes op tijd en na twee uur vliegen zijn we ineens in Beijing. Hier zullen we de komende drie dagen doorbrengen.

Stadsmuur per fiets

Beijing

Bij aankomst rijden we gelijk door naar de Chinese Muur. We doen het deel Mutianyu aan. Het meest bezochte gedeelte van de muur. Wij hebben veel geluk, want de bloesem bloeit en het is vrij rustig. Eerst gaan we met de kabelbaan omhoog en dan is het zover “we staan op de Chinese Muur”!!! Yeahhhhh Hoe gaaf is dat. Het is bizar om te bedenken dat wij hier nu lopen waar meer dan 2000 jaar terug vele soldaten ook liepen. De omgeving heeft een mystieke sfeer. De bergen, de bloesem en het eeuwenoude bouwwerk waar we nu op lopen.

Na vele foto’s te hebben gemaakt en zo’n 1,5 kilometer verder gaan we met de stoeltjeslift omlaag. Het is ook mogelijk om naar beneden te rodelen! Helaas zijn we zo laat dat de baan gesloten is. Enerzijds is het typisch Chinees om zo’n attractie bij iets historisch als de Chinese muur te maken. Anderzijds is het wel vermakelijk en heel leuk vooral voor kinderen. Vlakbij de muur hebben we nog een lekker diner in een knus restaurantje. Daarna rijden we in ongeveer anderhalf uur terug naar Beijing en kunnen we na een hele lange dag inchecken in ons hotel: The Red Wall Garden.

Zondag Beijing, stadsbezoek

Vandaag gaan we de hele dag Beijing ontdekken! We bezoeken de voornaamste highlights en beginnen met het plein van de hemelse vrede en de verboden stad.

Het plein is gigantisch! Vele Chinezen zijn vrij vanwege een nationale feestdag. Dat merken we, al viel de drukte gelukkig ook niet tegen. Tijdens een reis in China is het belangrijk om te beseffen dat je nooit alleen bent… Er zijn altijd heel veel mensen en dat is ook niet zo gek gezien de bevolkingsgrootte. Binnenlands toerisme is voor China dan ook de grootste inkomstenbron, waardoor de inkomsten van buitenlandse toeristen minder belangrijk zijn voor de economie dan bijvoorbeeld in Thailand. Het serviceniveau is in China, zelfs in de beste hotels, ook anders dan in de rest van Zuidoost Azië, waar u echt in de watten wordt gelegd. Daarnaast liggen de prijzen voor kamers en diners ook hoger dan in andere Aziatische landen. We vinden het belangrijk dit te benoemen, zodat u er met de juiste verwachtingen heen gaat. Daar tegenover staat wel dat een reis door China een bijzondere ervaring is, niet te vergelijken met andere Aziatische landen.

Vanuit de Verboden Stad lopen we naar het Temple View restaurant. Hier hebben we weer heerlijk gegeten. Dit was een Westers menu en vrij exclusief. Een vijf-gangen menu van kleine, schitterend opgemaakte gerechtjes. Leuk is dat je tijdens een reis door China iedere dag wat anders eet. En allemaal even lekker. Voor de reiziger die op culinair gebied uitgedaagd wil worden is China de ultieme bestemming.

In de middag bezoeken we de Tempel van de Hemel.

Helaas konden wij hier niet ’s ochtends vroeg zijn maar hier worden in het park dan allerlei sporten beoefend. Volgens de gids één van de leukste plekken om ’s ochtends de locals Tai Chi te zien beoefenen. Na dit bezoek en al vele kilometers te hebben gelopen vandaag hebben we nog vier inspecties. We bekijken Shangri La Summit Wing, Hotel Eclat en het New World Hotel. Allemaal goed en passend in ons aanbod. Wel zijn er grote verschillen in stijl, sfeer en prijs. Maar dat is juist prettig om zo verschillende mogelijkheden aan te kunnen bieden. We slapen in het Hilton Wangfujing, ook een fijn hotel met helaas wel gehorige kamers.

Maandag Beijing, tweede bezoek Chinese muur en zomerpaleis

Het is vandaag een nationale feestdag en de verwachting is dat er veel file zal zijn op weg naar de Chinese muur. Dus om die reden vertrekken we al om 05.45 uur naar het “wilde deel” van de muur. We zien de muur op twee verschillende plaatsen om zo de vergelijking te kunnen maken. De eerste dag bezochten we het toeristische deel en nu een relatief onbekend en rustig gedeelte. Gelukkig door het vroege vertrek inderdaad geen file en zo stonden we rond 08.00 uur op de muur. Schitterend! De lucht is strak blauw, het zonnetje schijnt en het is lekker fris. We wandelen in alle rust met slechts een handjevol andere toeristen over de muur. We vinden allebei de delen van de muur erg mooi dus de keuze zal afhangen van het programma en wensen van de klant. Het eerste deel heeft meer het imposante en uitgestrekte wat je verwacht. Maar is wel druk en toeristisch. Het tweede deel is bijzonder vanwege de rust en uiteraard ervaar je ook hier de muur op een geweldige manier. Een dilemma!

We keren terug naar het centrum van Beijing en doen een inspectie bij het Aman. Eerste indruk was teleurstellend, maar naar gelang de inspectie vorderde stelden we onze mening bij. Goed, het is geen Aman zoals we hebben gezien in andere landen. Maar dat is helaas China… Echter de rust en ligging kan voor sommige reizigers heerlijk zijn. Het Aman ligt namelijk bij het zomerpaleis (is er zelfs onderdeel van) en buiten de drukkere delen van de stad.

Het hotel wordt omgeven door het groen en is echt een oase in Beijing. Je hebt er faciliteiten als een zwembad en spa en kunt hier echt bijkomen. Het geeft een heel andere beleving dan de andere stadshotels. Dus wel echt Talisman! Vanuit het Aman lopen we via een exclusieve uitgang die alleen voor gasten toegankelijk is zo het zomerpaleis in. Dat heeft ook wel wat! Het zomerpaleis is schitterend en vooral de tuinen met alle bloesems in bloei maken indruk. Ons bezoek is wel erg kort vanwege de tijdsdruk. Dus even rustig genieten zit er helaas niet in.

Hop, de auto weer in en naar de theemarkt. Ook leuk! De gids brengt ons naar een winkeltje waar hij zelf ook zijn thee koopt. Dat is een goed teken want het is dus kwaliteit waar de locals ook voor kiezen. We zitten aan een klein tafeltje en krijgen een waar theeritueel te zien. Eerst proeven, en dan pas kopen. Allemaal kleine potjes, glaasjes en theeblaadjes.

Zo drinken we verschillende soorten thee en we zijn verbaasd over de duidelijke smaakverschillen. Het wordt de zwarte thee met ginseng voor ons. De gids koopt nog een behoorlijke zak met thee en zo lopen we tevreden terug naar de parkeerplaats.

De lunch is in een hippe wijk met designer stores en het restaurant biedt een westerse kaart met een Spaanse/ Italiaanse inslag. Het ligt vlak naast ons hotel The Opposite House. Leuk, en hier worden we blij van! Trendy hotel met veel kunst, strakke inrichting maar sfeervol en op loopafstand winkels en restaurants. Voor het diner hebben we een uurtje om te shoppen. Binnen een korte tijd hebben we onze inkopen gedaan en we moeten lachen om de onderhandelingen. Flink afdingen is een must! Bijvoorbeeld een tasje eerst 350 CY (bijna 50 Euro). Wij bieden 50 CY als hoogste bod. OK Madam, en de koop is rond!

Op onze laatste avond dineren we in één van de beste Peking eend restaurants van de stad: Datong. We hadden een traditioneel restaurant verwacht maar de inrichting is modern en trendy. De gerechten zijn zo prachtig en kleurrijk, wat een feestje. Aan tafel wordt de eend gesneden en de bediening doet ons voor hoe we onze pannenkoekjes moeten vullen met het vlees, saus en groente. Ook proeven we van een zoet varkensvlees gerecht en een soort vogelnestjes gevuld met eend en sla. Voor, hoofd en nagerechten kent de Chinees niet. Alles wordt door elkaar gegeten. Dus wat voor ons een dessert is, warme appel in krokant deeg en karamel, komt ook op tafel. Een ware aanslag op de tanden maar wat maakt het ook uit. Erg lekker. Dit restaurant mag in geen enkel programma ontbreken vinden wij!

Zeer moe maar voldaan komen we terug op onze kamer en sluiten we de week af. Alle indrukken en bevindingen moeten we in Nederland nog maar eens goed op een rijtje zetten. Maar zeker is dat China een geweldige bestemming is met enorm veel diversiteit. Wij hebben ons nu gericht op de steden maar natuurlijk is er ook nog het zuiden met de prachtige natuur en minderheden. We zijn nog lang niet uitgekeken hier en we denken al aan een volgende reis om nog meer te ontdekken voor Talisman. China is een makkelijk land om in te reizen. De straten zijn schoon, de mensen laten je geheel met rust, de onsmakelijke taferelen als spugen hebben we in de steden niet veel gezien en het is een relatief veilig land. Ook opvallend is de rijkdom van vele Chinezen die zich uit in bijvoorbeeld de aanwezigheid van grote aantallen dure auto’s op de weg als Porsche en Lamborghini. Alleen de taal barrière kan lastig zijn maar dan is er de gids die er altijd is om te helpen. En tenslotte onze geweldige lokale agent die de programma’s op zeer hoog niveau uitvoert. Wij hebben genoten!