K en jij het volgende rijtje nog uit de schoolbanken: Bali, Lombok, Sumbawa, Sumba, Flores en Timor? Van Bali hebben we tegenwoordig allemaal vast wel gehoord, maar Sumba is nog onontgonnen gebied. Vorige maand had ik het geluk om samen met onze lokale agent dit prachtige onontdekte eiland te bezoeken.

Vanaf Bali vlieg je meerdere keren per week met een tweetal lokale Indonesische Airlines naar Sumba. Het is maar een korte vlucht naar Tambolaka, de luchthaven, en binnen no time hebben we onze koffers en zitten we in de auto naar ons hotel, Cap Karoso. Cap Karoso ligt in het uiterste westelijke puntje van Sumba en is pas dit jaar (2023) geopend. Ik ben erg benieuwd of het net zo mooi en comfortabel is als de website belooft! Vanaf de luchthaven is het een uur rijden, over een goed geasfalteerde weg die ook nieuw lijkt, door een prachtig groen landschap met lage begroeiing. We worden onderweg al meteen verrast door de bijzondere bouwstijl die zo kenmerkend is voor Sumba: huisjes met rieten daken en een rechthoekig, hoog uitstulpsel.

Wanneer we aankomen bij Cap Karoso worden we verwelkomd met een heerlijk drankje bij het enorme zwembad dat uitkijkt op de zee en de ondergaande zon. Het hotel oogt strak en modern en de zandpaden zorgen voor een “beachy” uitstraling. Het zand komt hierdoor tot aan je voordeur, de slippers laten we dus maar buiten staan! Mijn kamer, de Studio Terrace Room, is erg comfortabel met een ruime badkamer. Hier bevindt zich ook het kofferbankje en een kast. Ik heb een terras met zitje en in de verte zie ik de zee.

Het wordt al snel donker, maar de lantaarns langs de paadjes zorgen voor veel sfeer. We lopen naar de beachclub voor het diner. Hier genieten we eerst van een lekkere cocktail. Wanneer we de dinerkaart in handen krijgen, zijn we aangenaam verrast. Het menu bestaat namelijk uit een fusion van Westerse en Indonesische gerechten en is hierdoor erg interessant. Tijdens het diner sluit de Acitivity Manager van Cap Karoso bij ons aan en zij vertelt ons ondertussen over alle activiteiten die vanuit hier te ondernemen zijn. Sumba heeft namelijk ontzettend veel te bieden: er zijn prachtige watervallen, talloze lagunes met turquoise water en vele authentieke dorpjes waar mensen nog steeds leven zoals ze hier al honderden jaren doen. Ze geeft daarnaast aan dat Sumba nog ontzettend veel onontdekte plekjes heeft, waaronder prachtige snorkel- en duikplekken.

De volgende ochtend starten we met een heerlijk ontbijt. De patissier is Frans, dus de croissants zijn overheerlijk! Hierna gaan we zelf, met een auto met chauffeur, op pad. We bezoeken als allereerste het dorpje Ratenggaro. Dit dorpje schittert op een klif met uitzicht op het turquoise water en heeft de hoogste daken van Sumba. Deze hoge daken hebben twee functies. Niet alleen wordt hier de rijst opgeslagen, ook geeft de hoogte van het dak de status van de bewoner aan. Hoe hoger het dak, hoe voornamer de bewoner, en hoe dichter bij de Goden. Op Sumba wordt namelijk het oude animistische geloof nog aangehangen, waarbij de locals geloven in een concept waarbij zielen of geesten niet alleen bestaan in mensen en dieren, maar ook in planten, stenen of natuurlijke fenomenen, zoals donder. Animisten geloven daarnaast dat alles uit een zichtbaar en een onzichtbaar deel bestaat, waarbij het lichaam het zichtbare deel is en de ziel of de geest het onzichtbare deel. Wanneer iemand sterft, blijft het onzichtbare deel over en beslist deze zelf wat te doen. Op veel plekken is het animisme vermengd met een andere religie en op Sumba is dit het Christendom. Erg bijzonder!

Deze hoge daken maken van Ratenggaro één van de meest populaire traditionele dorpen onder andere reizigers. Vanwege de populariteit moet je hier entreegeld betalen. Hierdoor oogt het hier wel wat toeristisch, maar na overleg met de lokale agent blijken er genoeg andere dorpjes te zijn waar nog nauwelijks bezoekers komen.

Hierna brengen we een bezoek aan Mandorak Beach, een kleine inham met wit zand omgeven door hoge, steile rotsen en helderblauw water. De zonsondergangen schijnen hier fantastisch te zijn. We eindigen bij Weekuri Lagoon, een grote zoutwaterlagune die in verbinding staat met de zee, en waar zowel de lokale bevolking als reizigers graag een duik nemen in het turquoise water. Cap Karoso beschikt over een activiteitencentrum waar je iedere dag een surfboard, snorkelmateriaal of e-bike kunt lenen waarmee je zelf naar Weekuri Lagoon kunt fietsen. Leuk om te weten!

De dag erna is het alweer tijd om uit te checken bij Cap Karoso. We rijden naar een weinig bezochte, maar daardoor ook minder goed bereikbare waterval. Na veel geklauter worden we echter beloond door een prachtige waterval: vanuit het tropische regenwoud komt een enorme plons met water terecht in een poeltje met helderblauw water. Wie mij een beetje kent, weet dat ik dol ben op zwemmen, dus ook hier moet natuurlijk gezwommen worden! Na deze heerlijke verkoeling is het tijd voor een tweetal hotel inspecties. Vooral over de tweede accommodatie ben ik ontzettend enthousiast. Op een uitgestrekt terrein aan de mooist denkbare baai waar hoge golven onafgebroken aan komen rollen, liggen slechts negen luxe villa’s. Een waar surfersparadijs!

Vervolgens rijden we door naar het hotel waar we de komende twee nachten slapen: Nihi Sumba. Nihi Sumba is het allereerste luxe hotel op Sumba en is een echt surfersparadijs. Je geniet hier van een all-in concept: je boekt een villa met butler, alle maaltijden en niet-alcoholische drankjes zijn inbegrepen, je was wordt gedaan en ook een scala activiteiten is inbegrepen.

Wij hebben twee van deze activiteiten uit mogen proberen. Eén daarvan is een paardrijtocht langs het strand. Sumba staat namelijk naast de bijzondere huisjes bekend om de vele paarden. Deze worden door de locals gebruikt voor rituele gevechten. Echter, als reiziger kun je ook een prachtige tocht over het strand maken. Nihi ligt namelijk aan een uitgestrekt natuurgebied met een prachtig ongerept strand en het is heerlijk om hier te rijden! Ook de Spa Safari vind ik een erg leuke activiteit. We worden met een open jeep naar een afgelegen plek aan zee gebracht waar we in een private behandelruimte een behandeling van ruim 2,5 uur krijgen. Het geluid van de golven op de achtergrond maakt deze spa behandeling zo mogelijk nóg ontspannender.

Nihi is een geweldige plek om te verblijven, met een prachtige ligging en fantastische activiteiten. Wel is het goed om er rekening mee te houden dat de villa’s al wat ouder zijn en dat er in het restaurant uitsluitend lokaal personeel werkt. Hierdoor kan de service hier en daar wat minder zijn. Komend gaat gaat Nihi twee maanden dicht en worden de villa’s gerenoveerd.

Op mijn laatste dag op Sumba word ik door Nihi in een luxe auto teruggebracht naar de luchthaven. Je word helemaal ontzorgt, want mijn bagage is al vooruit gestuurd. Hierdoor hoef ik bij aankomst op het vliegveld niet meer in de rij voor de check-in, maar kan ik meteen door naar de luxe lounge. Wat fijn!

Sumba is een fantastisch eiland en is compleet anders dan het drukke Bali. Ik ben dan ook erg blij dat ik deze bestemming heb mogen ontdekken! Ben je net zo enthousiast geworden als ik over het prachtige Sumba na het lezen van dit reisverslag? Aarzel dan niet om contact op te nemen met mij. Bel naar 088-7755900 of mail naar Annelies@talisman.nl.